Kategorier
Om NTNU Link Undervisningsstruktur

«Do’s and Don’ts» i klinisk observasjon av og tilbakemeldinger til studenter

Involvering av legestudenter i autentiske kliniske situasjoner med pasienter er en sentral undervisningsform i NTNU Link. Men hva vet vi egentlig om denne undervisningsformen? Hva bør man gjøre? Hva bør man unngå? Hva er dokumentert? Slike spørsmål har vært gjenstand for forskning, og selv om mye er uklart, vet vi noe om hva som bør gjøres og hva som bør unngås.

For eksempel er det viktig at studenten observeres direkte, ikke bare basere tilbakemeldingene på hvordan studentene rapporterer. Man bør observere studenten uten å avbryte. Man må være bevisst at mange studenter kan ha motforestillinger mot å bli observert. Dette er det viktig å komme forbi slik at også studenten anerkjenner viktigheten av tilbakemelding på egen kompetanse. Det å følge studenten over tid samt å utvikle studentens selv-refleksjon og læringsstrategier er også viktig.

Flere råd kan du lese i denne artikkelen:

Guidelines: The do’s, don’ts and don’t knows of direct observation of clinical skills in medical education ( Jennifer R. Kogan, Rose Hatala, Karen E. Hauer, Eric Holmboe)