– Et desentralisert studieløp ved profesjonsstudiet i medisin

Hospitering på legevakten

Hospitering på legevakten

”Ja, hva vil du gjøre med dette, da?”. Jeg har akkurat snakket med en ung pasient med intens hodepine mens legevaktslege Tomas har hørt på. Istedenfor å bare rekvirere prøver, tar han seg tid til å høre hva jeg har tenkt. ”CRP? Temp?” svarer jeg litt usikkert, og prøver samtidig febrilsk å komme på noe […]

Les videre »

Selvstudier – en viktig komponent i NTNU Link – har nå blitt litt lettere…

Selvstudier – en viktig komponent i NTNU Link – har nå blitt litt lettere…

Universitetsbiblioteket tilbyr nå en ny læringsplattform for medisin og helse. ClinicalKey Medical Education inneholder over 250 populære lærebøker, 850 videoer, 85 000 bilder og 1500 kliniske oppsummeringer fra forlaget Elseviers portefølje. Selvstudier er en viktig komponent i NTNU Link og kan finne sted både før og etter kliniske aktiviteter, PBL, simulering og plenumsundervisning. Tilgangen til […]

Les videre »

Undervisningsstrukturen i NTNU Link

av 29. november 2018 i Undervisningsstruktur med Ingen kommentarer
Undervisningsstrukturen i NTNU Link

Undervisningen i NTNU Link – eller læringsaktivitetene som vi bør kalle dem – består hovedsakelig av klinisk tjeneste, studentaktiv plenumsundervisning og problembasert læring. Det forutsettes at studentene på egen hånd forbereder seg ved hjelp av anbefalte kilder og læremidler samt fordyper seg ved søk i oppslagsverk og databaser. Ved hjelp av NTNUs læringsstøttesystem «Blackboard» vil […]

Les videre »

Simulering på Campus Røstad

Simulering på Campus Røstad

I NTNU Link har vi nå startet med simulering. Her samarbeider vi med Nord Universitet og jobber i tverrfaglige team med sykepleiestudentene. Idéen er at vi skal få testet teoretisk kunnskap og få trene på og utvikle praktiske ferdigheter og samarbeidsevne. I en simuleringssituasjon får vi muligheten til å øve på dette i et trygt […]

Les videre »

Fire uker og tilbake til start…

Fire uker og tilbake til start…

Fire uker med vanlig undervisning i NTNU Link er unnagjort og jeg har rotert gjennom alle de kliniske fagområdene jeg skal og tar nå til på runde to. Marianne har allerede beskrevet den kliniske tjenesten i to av de fire ukene med fagområder som Nevrologi, Øre-Nese-Hals, Øye og Allmennpraksis (Temauke A) samt Geriatri/slag, Onkologi, Sykehjemsmedisin […]

Les videre »

Med pasienten som lærer…

av 15. september 2018 i Om NTNU Link med Ingen kommentarer
Med pasienten som lærer…

Langsgående integrert klinisk tjeneste finnes i urbane og rurale strøk, med base i store og små sykehus og/eller i allmennpraksis. Den langvarige kontakten med pasienten som studenten kan oppnå i Link-studieløp kan være veldig potent. I Australia har de intervjuet pasienter og hørt hvordan de opplever langsgående kontakt med legestudenter. Pasientene rapporterer at de har […]

Les videre »

To uker undervisning unnagjort

To uker undervisning unnagjort

Etter en overveldende introduksjonsuke som Sigrid har skrevet om i et tidligere blogginnlegg, var det endelig på tide å starte opp med vanlig undervisning. Etter to vanlige undervisningsuker er jeg foreløpig strålende fornøyd! Først må jeg fortelle litt om opplegget og hva jeg faktisk har opplevd. NTNU Link er designet for inntil 16 studenter, men […]

Les videre »

Åpningsmarkering for NTNU Link

av 29. august 2018 i Om NTNU Link med Ingen kommentarer
Åpningsmarkering for NTNU Link

Torsdag 23. august var en historisk dag for medisinutdanningen i Midt-Norge da åpningen NTNU Link ble markert på Levanger. Det var godt oppmøte og feststemning i gymsalen på sykehuset, hvor fakultetet, Helse Nord-Trøndelag, med samarbeidspartnere inviterte til åpningsmarkering og fagseminar. Studieprogramleder for profesjonsstudiet i medisin, Ivar Skjåk Nordrum ønsket alle velkommen og det ble holdt […]

Les videre »

Introduksjonsuka

Introduksjonsuka

Da er det endelig min tur til å skrive et blogginnlegg. Jeg har fått æren av å blogge om introduksjonsuka vår. Det var en heftig affære. Nå sitter jeg her søndag morgen, og er fortsatt ganske overveldet og trøtt etter ukens happeninger. Aldri før har jeg fått så mange håndhilsninger og positive vibber slengt mot […]

Les videre »

Hva er egentlig «Longitudinal integrated clerkship»?

av 15. august 2018 i Undervisningsstruktur
Hva er egentlig «Longitudinal integrated clerkship»?

En god innføring i hva LIC er finnes i AMEE-guide nr 110: Longitudinal integrated clerkships (Hudson et al., 2016)

Les videre »

Topp