Nå er det  fem-seks uker siden mitt første innlegg om den planlagte reisen og oppholdet i Finland. Se forrige blogginnlegg IKT på finsk. I dagens blogg kan du lese om hvordan det går med prosjektet mitt.

Fire uker på vei – og på tide med en liten refleksjonspost fra den finske skolehverdagen og forskerens observasjoner av seg selv og verden rundt.
Etter fire uker har jeg endelig funnet ut at lærerværelset er stengt for barna, men ikke for sånne som meg. Så nå har jeg et lite sofakontor og øver meg på å jobbe i landskap – noe som går forbausende bra siden summingen rundt meg foregår på finsk, og det er et språk som egner seg veldig godt som bakgrunnsmusikk når man ikke oppfatter alt. Slik sett kan jeg bruke lærerværelset som måleinstrument for når mine finskkunnskaper begynner å bli så bra at jeg faktisk blir forstyrret – noe jeg virkelig ser fram til!

Sokken Harald hjelper til

Hospiteringen min er utvidet fra en 4. klasse til en 3. -5.- og 8.-klasse. De tre siste klassene besøker jeg i tyskundervisningen, og foreløpig har det ikke vært mye IKT i fremmedspråkundervisningen. Derimot er undervisningen preget av sang, små konversasjonsøvelser og lesing og løsing av arbeidsoppgaver. I 3. klassen hadde jeg med meg en hjelper i forrige uke, og barna døpte sokken Harald, og alle hadde noe å si til ham – på tysk 🙂 Harald kan også litt finsk, så her hjelper vi hverandre.

Studenter i praksis

I 4. klassen er det to timer med pc hver uke, og i dag var prosjektet å male et bilde av en fisk, ta bilde av det med webkameraet, legge inn bildet på en powerpoint og skrive en tekst til. Arbeidsroen fra forrige time der elevene satt stille og løste matteoppgaver og tegnet et blad på treet når de hadde løst fem oppgaver, ble avløst av en kreativ geskjeftighet, som du kan se på bildene under.

finlandsblogg

Og klasserommet var skikkelig fullt i dag: 8 førsteårsstudenter hadde harjoitellu, det vil si observasjonspraksis. Hvis jeg forsto dem rett, må de vente til 3. året før de kan undervise selv, men dette må jeg dobbeltsjekke. De hadde ikke helt oversikten siden de nettopp hadde startet på studiet. Det de satset på er å bli klasselærer der de underviser 1.-6. klasse i alle fagene. Her er det snart lunsj, med gratis varm mat til alle barna hver dag!

varm-lunsj_web
No niin!
 Hygg deg med dette videoklippet til neste oppdatering.

Følg gjerne bloggen min, Salmer fra Finland, som jeg stadig oppdaterer med nye innlegg.

Anna Ruth Grüters holder en mobiltelefon
Anna Ruth Grüters
Førsteamanuensis ved NTNU | Nettside

Norskdidaktikk