Background Image
Previous Page  24 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 58 Next Page
Page Background

22

Del 2 | metode

På bakgrunn av Bufetats oversikt fra 2010 over

godkjente og foreløpige godkjente statlige, private

og kommunale institusjoner i regionene Øst, Sør,

Vest, Midt og Nord, ble det laget en database. Akutte

institusjoner, MultifunC institusjoner og institusjoner

for enslig mindreårige asylsøkere ble ikke inkludert.

Totalt var det 163 institusjoner med 1600 godkjente

plasser som utgjorde databasen. Som vist i Figur 1

var det på kontakttidspunktet 65 institusjoner som

av ulike årsaker ble ekskludert. Det var dermed 98

tilgjengelig institusjoner, der 12 institusjoner ikke

ønsket å delta. Dette gir et institusjonelt frafall på 12

%. Av de 12 institusjonene som ikke ønsket å delta

oppga 2 av lederne at ungdommene var for syke/

dårlige, mens 10 ledere oppga at det var for stor

belastning for institusjonen å delta. Det var ingen

signifikante forskjeller mellom deltakende og ikke-

deltakende institusjoner med hensyn til eierform

eller geografisk beliggenhet. Av de 98 institusjonene

med 731 tilgjengelige plasser, ble 70 ungdommer

ekskludert i henhold til eksklusjonskriteriene

på individuelt nivå. Av disse oppga lederne at

ungdommene ikke snakket godt nok norsk (n

=13), ikke hadde norsk statsborgerskap (n=7), at

ungdommene var for syke til å delta (n=4) eller for

unge til å delta (n=6), at de falt utenfor målgruppen

(n=24), at de ikke var tilstede fordi de var på rømmen

eller innlagt til akutt psykiatrisk behandling

(n=12), eller at de hadde diagnosen psykisk

utviklingshemming med svak fungering (n=4). Vi ble

da sittende igjen med 86 tilgjengelige («eligible»)

institusjoner med 601 tilgjengelig ungdommer. Av

disse var det 400 som deltok i studien, som gir et

frafall på 33 %.

2.2 FREMGANGSMÅTE

Tilgjengelige avdelinger/institusjoner ble tilfeldig

rangert og institusjonene ble kontaktet i denne

tilfeldige rekkefølgen. Leder ved institusjonen ble

informert om prosjektet både muntlig og skriftlig, og

rekrutteringen av ungdommene ble gjort via ansatte

på institusjonen. De ansatte på institusjonen innhentet

også informerte samtykker fra ungdommene. Dersom

ungdommen var under 16 år sørget institusjonen for

at det også ble innhentet samtykke fra den som hadde

omsorgen for ungdommen, i tillegg til samtykke fra

ungdommen selv.

Når informert samtykke var blitt innhentet ble det

avtalt besøk av en forskningsassistent på avdelingen/

institusjonen. Totalt var det 4 forskningsassistenter

som reiste ut til ungdommene der de bodde. For å få

kvalitativt gode data ble hver enkelt ungdom intervjuet

personlig (i motsetning til kun spørreskjema- og

registerdata). Gjennomsnittlig ble det brukt 2.5 timer

per ungdom, maksimalt 4 timer. For at belastningen

ikke skulle bli for stor for ungdommene ble det tatt

pauser hver time og man hadde muligheten til å

dele opp datainnsamlingen over 2 dager. I tillegg til

ungdommene, ble hovedkontaktene(særkontaktene/

primærkontaktene) til hver ungdom intervjuet og

bedt om å besvare et spørreskjema om ungdommen.

Leder ved institusjonen ble bedt om å fylle ut et

spørreskjema om forholdene ved institusjonen.