Hvordan kan dialogen i veiledningssamtaler fremme refleksjon og profesjonell utvikling hos fagskolelærere?
Abstract
I denne artikkelen undersøker jeg hvordan veileders bevissthet om bruk av verbal og ikke-verbal kommunikasjon – som lytting, stillhet, kroppsspråk og spørsmålsstilling – kan åpne for refleksjon og læring i dialogen. Jeg forstår veiledningssamtalen som en dialogisk virksomhet, der veileder og veisøker sammen utforsker praksiserfaringer, perspektiver og handlingsalternativer. Artikkelen baseres på en kvalitativ analyse av en veiledningssamtale med en nyansatt fagskolelærer. I samtalen anvender jeg som veileder aktiv lytting, åpne spørsmål og stillhet som strategier for å støtte veisøkers refleksjon. Resultatene viser hvordan et bevisst forhold til disse strategiene kan katalysere lærers refleksjon, og det framkommer hvordan dialogen i veiledning kan bidra til en gjensidig læringsprosess mellom veileder og veisøker. Veilederkompetanse har betydning for kvaliteten i veiledning, og veiledere bør være oppmerksomme på hvordan bruk av stillhet, spørsmål og lytteevne kan skape en god dialog som bidrar til refleksjon, læring og utvikling.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Siri Rutlin Harildstad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.