Hvordan kan dialogen i veiledningssamtaler fremme refleksjon og profesjonell utvikling hos fagskolelærere?

Authors

  • Siri Rutlin Harildstad Noroff School of Technology and Digital Media

Abstract

I denne artikkelen undersøker jeg hvordan veileders bevissthet om bruk av verbal og ikke-verbal kommunikasjon – som lytting, stillhet, kroppsspråk og spørsmålsstilling – kan åpne for refleksjon og læring i dialogen. Jeg forstår veiledningssamtalen som en dialogisk virksomhet, der veileder og veisøker sammen utforsker praksiserfaringer, perspektiver og handlingsalternativer. Artikkelen baseres på en kvalitativ analyse av en veiledningssamtale med en nyansatt fagskolelærer. I samtalen anvender jeg som veileder aktiv lytting, åpne spørsmål og stillhet som strategier for å støtte veisøkers refleksjon. Resultatene viser hvordan et bevisst forhold til disse strategiene kan katalysere lærers refleksjon, og det framkommer hvordan dialogen i veiledning kan bidra til en gjensidig læringsprosess mellom veileder og veisøker. Veilederkompetanse har betydning for kvaliteten i veiledning, og veiledere bør være oppmerksomme på hvordan bruk av stillhet, spørsmål og lytteevne kan skape en god dialog som bidrar til refleksjon, læring og utvikling.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-05-12