Hvordan utforme faglige podcaster slik at de skaper engasjement rundt faget?

Authors

  • Cecilie Riksem Institutt for biologiske fag Ålesund, NTNU i Ålesund
  • Gro Bjoernoey Institutt for biologiske fag Ålesund, NTNU

Abstract

Vi har utviklet en faglig podcast og filosoferer rundt temaet; hvordan kan en faglig podcast videreutvikles som et solid, faglig og engasjerende supplement til den digitale, men også fysiske undervisningen? Podcasten vår heter Rosa Begerglass og er et tverrfaglig prosjekt i kjemiemner på Institutt for Biologiske fag Ålesund, NTNU. For å finne svar på dette har vi tatt utgangspunkt i to spørreundersøkelser som vi gjennomførte høsten 2020 på førsteårsstudenter i ulike kjemiemner. Videre har vi reflektert over egne erfaringer og evaluert dette opp mot anbefalinger fra litteraturen. Basert på dette har vi kommet fram til at disse 8 faktorene kan være viktig i utformingen av en faglig podcast; 1) Studentmedvirkning 2) Innhold, 3) Plattform og tilgjengelighet, 4) Lengde, 5) Merkevarebygging, 6) Promotering 7) Engasjement og humor og 8) Teknisk utstyr. Etter våre erfaringer er det viktig å tilpasse utformingen etter lytterne og finne ut hva som engasjerer dem. Derfor kan det være nyttig å hente inn informasjon om hvilke preferanser de har til de 8 faktorene som vi utforsker i denne artikkelen. Det å samarbeide om en podcast har vært både lærerikt og inspirerende. Studentenes tilbakemeldinger og våre egne erfaringer gjør at vi tenker at det å samarbeide om produksjon av faglige podcaster, på tvers av fag og institusjoner, er noe som kan være interessant å utforske videre. Det kan være mange løsninger på hvordan man kan skape engasjerende podcaster. Selv om ytre faktorer som lydteknisk utstyr og kvalitet kan kontrolleres, kan det virke som at mye er opp til produsentenes kreativitet og formidlingsevne, om man skal lykkes med en faglig podcast.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gro Bjoernoey, Institutt for biologiske fag Ålesund, NTNU

Universitetslektor ved Institutt for biologiske fag Ålesund, NTNU

Downloads

Published

2021-05-05