Utvikling av kritisk tenkning og refleksjon i pedagogikkfaget. En pilotstudie.

Authors

  • Marianne Leikvoll Eide Høgskolen på Vestlandet
  • May-Britt Revheim Brekke Høgskolen på Vestlandet

Abstract

Alle fag i Grunnskolelærerutdanningen (GLU) skal bidra til å fremme kritisk tenkning og refleksjon som en del av studentenes danningsprosess. Kritisk tenkning er også vektlagt i den overordnete delen av læreplanen for Grunnskolen. Det er derfor et dobbeltoppdrag for oss som lærerutdannere at studentene utvikler et bevisst forhold til hva kritisk tenkning og refleksjon kan innebære, både på egne vegne, og når de senere skal skape rom for kritisk tenkning og refleksjon i sine klasserom. I løpet av det første året med PEL legges det et grunnlag for å utvikle pedagogisk kunnskap, hvor selvstendig tenkning er sentralt for egen utvikling som lærer. Vi har gjort en pilotundersøkelse hvor vi har som mål å få bedre kjennskap til hvordan lærerstudenter i pedagogikkfaget forstår disse sentrale begrepene. Vi har også undersøkt hvilke læringsformer i faget de mener i størst grad fremmer slik tenkning.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-05-05