Studentevaluering av enkeltforelesninger i emner med mange undervisere

Authors

  • Petter Omland INB, NTNU. Seksjon for klinisk nevrofysiologi, St. Olavs.

Abstract

Studentevaluering av undervisning i emner med mange undervisere vil ofte ikke resultere i nyttige tilbakemeldinger til den enkelte underviser. Utfordringen i dette prosjektet var å komme fram til en god metode for studentevaluering i slike emner. Evalueringens formål var å gi den enkelte underviser tilbakemeldinger som kan brukes til å forbedre undervisningskvaliteten.

En kort og anonym nettbasert evaluering som gjennomføres like etter forelesningen kan være en god måte å evaluere forelesninger på i emner med mange undervisere. Evalueringen bør gi mulighet for kommentarer i fritekst, men det finnes også gode spørsmål med svaralternativer som kan brukes. Underviser kan selv utforme og gjennomføre evalueringen for å selv kunne velge ut hva det er ønskelig med tilbakemelding på. Studenter mister raskt motivasjonen for evalueringer, særlig dersom de tar lang tid å utføre og dersom de ikke ser hensikten med dem. En evaluering bør derfor være kort, behøver ikke omfatte mange aspekter ved undervisningen og må ikke nødvendigvis gjennomføres etter alle undervisningstimer. For å sørge for at studentene forstår hensikten med evalueringen kan underviseren bruke de siste minuttene av undervisningen til å forklare dette. Evalueringen bør være anonym for å sikre at svarene fra studentene blir oppriktige.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-11-23