Arkeolog, sosialantropologi UBedu UBrss

Neste seminar om akademisk skriving 21.2.2019

Neste seminar 21.februar klokka 15.00 til 16.00

«Teoriarbeidet i et forskningsprosjekt»  med Erik Gustav Gullikstad Karlsaune, Emeritus, Institutt for filosofi og religionsvitenskap

Erik Karlsaune

Foredraget tar først for seg helheten i det prosjektet en forsker arbeider med – med utgangspunkt i forskeren selv. Deretter vil vi fokusere spesielt på teorisiden av arbeidet og hva teori i praksis er. Der er teori det perspektivet forskeren har. Dessuten gir teorien en verktøykasse av nyttige begreper som forskeren tar i bruk når det materialet som er samlet skal analyseres.

Foredraget tar videre mer konkret opp teorien i «The Social Construction of Reality» av Berger & Luckmann. De demonstrerer nettopp: 1) et perspektiv (klart menneskelig) og 2) et godt forråd av begreper til bruk i rekonstruksjon av aktivitet og tenkning i den kulturen materialet er hentet fra.

Seminaret holdes på Gunnerusbiblioteket på Kalvskinnet

Alle er velkommen!

Dette er for alle studenter som trenger tips og motivasjon til å skrive akademiske tekster. Seminaret tok også opp grunnleggende element i oppbyggingen av en akademisk tekst.

Ansvarlig Alexandra Angeletaki.

Alexandra Angeletaki is a classical archaeologist and has worked as a lecturer in archeology at NTNU since2001. For the last few years she has been involved in innovative dissemination DH projects and has worked with Museology and Digital Learning at NTNU University Library.
She is also responsible for library seminars and academic writing support for students in Kalvskinnet Campus.

Av Alexandra Angeletaki