Ukategorisert

ØK-nytt uke 22

Hei alle sammen, og god sommer! Det er tropisk i Trondheim i dag, og ryktene tilsier at det ikke er så verst i Ålesund og Gjøvik heller. Jeg har litt stort og smått å berette i dag:

Det er i dag offentliggjort syv ulike priser for ansatte ved NTNU. En av dem går til Asgeir Tomasgard på IØT, for hans fremragende internasjonale forskningslederskap og tverrfaglige tilnærming til energiomstilling. Fantastisk og vel fortjent! Du kan lese mer her: https://www.universitetsavisa.no/anders-ronnquist-asgeir-tomasgard-avdeling-for-campusserivice/disse-ansatte-far-pris-ved-ntnu/195737

De eksterne medlemmene i fakultetsstyret er klare og godkjent av rektor. Det er styreleder Berit Rian fra Næringsforeningen som fortsetter en periode til, det er Tor Ulleberg fra Equinor, Eva Liljeblom fra Hanken School of Economics i Finland, og Roger Midtstraum, prodekan på IE som fortsetter en periode til. Som vara har vi med Tove Tveråmo, regnskapsjef i Trondheim kommune og tidligere seksjonsleder hos oss, Kjetil Hauge i Sparebanken Møre, prodekan på MH Toril Forbord og instituttleder på NV Jens-Petter Andreassen. Dette blir bra!

Instituttledere for neste periode er jo på plass som tidligere annonsert. Det er også prodekanene! Det blir stø kurs, men med en liten overraskelse. Ann-Charlott fortsetter som prodekan for utdanning, Jon Olaf fortsetter som prodekan for forskning. Men så har jeg gjort et nytt grep. I perioden som kommer blir det voldsomt fokus på bærekraft. Vi gjør mye bra der allerede, men det er to utfordringer: Det blir mange aktiviteter som er spredt, både geografisk og organisatorisk. Den andre utfordringen er at bærekraft fort kan bli kun talemåter og slagord, og det ønsker jeg ikke. Jeg vil at bærekraft skal bety noe for måten vi jobber på, og være integrert i all aktivitet. Men da trengs faglig kompetanse. Derfor skal vi ha en tredje prodekan for bærekraft! Dette blir Ottar Michelsen, som er professor i miljøledelse og har bærekraft som fagfelt, i tillegg til at han har en fortid som heltidspolitiker i Trondheim kommune. Han har ferdigheter både faglig, innen kommunikasjon og i form av et eksternt nettverk som vil kunne løfte bærekraft til et strategisk nivå på ØK. Han starter i funksjonen fra 1. august.

En gruppe ansatte fra ulike faggrupper ved IØT har nettopp gitt ut en antologi: Norsk Arbeidsliv mot 2050, redigert av Trond Kongsvik, Øystein Moen, Ola Edvin Vie, Rikke Jørgensen og Eirik Albrechtsen. Den er delt inn i følgende bolker: Innledning, Digitalisering, Arbeidsmiljø og Ledelse og Styring. Du kan lese mer her: https://www.fagbokforlaget.no/Norsk-arbeidsliv-mot-2050/I9788245036596?utm_campaign=Norsk+arbeidsliv+mot+2050&utm_medium=email&utm_source=Nyhetsbrev

Bachelor i ingeniørlogistikk hadde en avslutning med en smittevern-sikker tapas-lunsj i slutten av mai. Noen var med digitalt, men mange var også tilstede. Marielle holdt en tale til seremonien:

Vi har fått noen nye ansatte siden sist. Per Jonny Nesset har hatt 2-er stilling på IØT i en årrekke, nå har han fast ansettelse i 20% for å gjøre viktig undervisning. Ved IIF har Kjersti Kjos Longva takket ja til fast stilling som førsteamanuensis, med virkning fra 1. august. Kjerstina Røhme ble ny kontorsjef på IØT fra tirsdag denne uken, mens Lena går over i en viktig stilling innen virksomhetsutvikling på IØT. 18. mai startet Charlotte Sørensen som seniorrådgiver ved Engage. Hun begynte egentlig i fjor, men har hatt permisjon til nå.

Da håper jeg alle får en riktig god helg!

Monica