Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?

Authors

  • Trine Ørbæk Universitetet i Sørøst-Norge
  • Gunn Engelsrud Norges idrettshøyskole

Keywords:

Dans, Skapende dans, Dans i skolen, kroppslig læring, forskningsfelt

Abstract

Hensikten med denne artikkelen er først
å synliggjøre to sentrale premisser for
å kalle skapende dans en fagtradisjon,
deretter å undersøke hva som skal
til for å kalle noe et forskningsfelt og
hvordan skapende dans som felt er
avgrenset og etablert. Det empiriske
grunnlaget består av 87 fagfellevurderte
artikler og seks doktorgradsstudier, og
forskningsspørsmålet artikkelen belyser
er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et
forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning
har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en
innholdsanalyse av de utvalgte artiklene
og doktorgradsstudiene presenteres
fellestrekk ved studiene og om disse
fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre
et forskningsfelt. Resultatene viser at
skapende dans i en skolekontekst kan bli
uttrykt og avgrenset som forskningsfelt,
og basert på det, hevder forfatterne at
det å undervise i skapende dans bør
bygge på forskning. Skapende dans i en
skolekontekst er et forskningsfelt som har
et potensial for å ha en samfunnsmessig
betydning fordi det kan bidra med
kunnskap om hvilken betydning kropp,
bevegelser og skapende prosesser i
dans kan ha i menneskers lærings- og
dannelsesprosesser.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Trine Ørbæk, Universitetet i Sørøst-Norge

    Trine Ørbæk (ph.d.) er forsker, koreograf
    og pedagog, og ansatt som førstelektor i
    pedagogikk ved Institutt for pedagogikk
    ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hennes
    doktorgradsavhandling Å skape dans i
    kroppsøvingslærerutdanning – studenters
    erfaringer handler om hvilke erfaringer
    kroppsøvingslærerstudenter gjør seg når
    de skal lære, og å undervise, i å skape dans.
    Ørbæk er utdannet koreograf fra Statens
    balletthøgskole og hun har en mastergrad
    i Performance Studies fra De Montfort
    University, England. Ørbæk er tilknyttet
    forskergruppene Embodied Making and
    Learning (USN) og Bodily Learning
    (NTNU), samt forskningsprogrammet
    ”Det er lærer du skal bli…” der hun
    forsker på kroppens betydning i
    grunnskolelærerstudentenes læring.

  • Gunn Engelsrud, Norges idrettshøyskole

    Gunn Engelsrud (ph.d.) er professor i
    helsefag ved Institutt for kroppsøving og
    pedagogikk ved Norges idrettshøgskole.
    Hun var instituttleder der fra 2008 til
    2016. Engelsrud er utdannet både som
    fysioterapeut og kroppsøvingslærer og har
    doktorgrad fra Det samfunnsvitenskapelige
    fakultet ved Universitetet i Oslo. Hun har
    en spesiell kompetanse innen kvalitativ
    forskning, fenomenologi, kropp, dans og
    utforskende bevegelse, kjønn og mangfold.
    Hun veileder doktorgradsstudenter
    og arbeider med flere tverrfaglige
    forskningsprosjekter. Blant hennes siste
    publikasjon er artikkelen ”The changing
    value of vigorous activity and the paradox
    of utilising exercise as punishment in
    physical education” i Physical Education and
    Sport Pedagogy (2016).

Downloads

Published

2020-06-15