Gradert karakterskala eller Bestått/Ikke bestått? Refleksjoner fra studenter i høyere IT utdanning
DOI:
https://doi.org/10.5324/bf1td211Keywords:
Bestått/Ikke bestått, Gradert karakterskala, Høyere IT utdanning, Fokusgruppeintervjuer, StudentrefleksjonerAbstract
Denne studien undersøker IT-studenters oppfatninger om karakteruttrykkene gradert karakterskala (A–F) versus Bestått/Ikke bestått (B/IB) i norsk høyere utdanning, et tema som har fått økt aktualitet etter at flere prestisjeutdanninger nylig har vedtatt overgang til B/IB-vurdering. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervjuer med 34 studenter fra tre utdanningsinstitusjoner identifiserer studien en preferanse for gradert skala blant IT-studenter. Denne preferansen tilskrives primært karakterers innvirkning på akademisk motivasjon, konkret tilbakemelding på mestringsnivå, samt oppfattet merittverdi for framtidig karriere og videre studier. Samtidig avdekker funnene noen mulige fordeler ved B/IB, herunder redusert akademisk stress og økt potensial for interessedrevet læring framfor karakterjag. Egnethet for karakteruttrykk kan også være domeneog kontekstavhengig. Forskningsresultatene utgjør et empirisk fundament for individuelle og institusjonelle beslutninger om valg av karakteruttrykk innen informasjonsteknologiutdanning og bidrar til den pågående debatten om valg av karakteruttrykk i høyere utdanning.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Per Lauvås Jr, Omid Mirmotahari, Tengel Sandtrø, Yngvar Berg, Yngve Lindsjørn

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.