Gradert karakterskala eller Bestått/Ikke bestått? Refleksjoner fra studenter i høyere IT utdanning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5324/bf1td211

Keywords:

Bestått/Ikke bestått, Gradert karakterskala, Høyere IT utdanning, Fokusgruppeintervjuer, Studentrefleksjoner

Abstract

Denne studien undersøker IT-studenters oppfatninger om karakteruttrykkene gradert karakterskala (A–F) versus Bestått/Ikke bestått (B/IB) i norsk høyere utdanning, et tema som har fått økt aktualitet etter at flere prestisjeutdanninger nylig har vedtatt overgang til B/IB-vurdering. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervjuer med 34 studenter fra tre utdanningsinstitusjoner identifiserer studien en preferanse for gradert skala blant IT-studenter. Denne preferansen tilskrives primært karakterers innvirkning på akademisk motivasjon, konkret tilbakemelding på mestringsnivå, samt oppfattet merittverdi for framtidig karriere og videre studier. Samtidig avdekker funnene noen mulige fordeler ved B/IB, herunder redusert akademisk stress og økt potensial for interessedrevet læring framfor karakterjag. Egnethet for karakteruttrykk kan også være domeneog kontekstavhengig. Forskningsresultatene utgjør et empirisk fundament for individuelle og institusjonelle beslutninger om valg av karakteruttrykk innen informasjonsteknologiutdanning og bidrar til den pågående debatten om valg av karakteruttrykk i høyere utdanning.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-11-26

How to Cite

[1]
“Gradert karakterskala eller Bestått/Ikke bestått? Refleksjoner fra studenter i høyere IT utdanning”, NIKT, vol. 37, no. 4, Nov. 2025, doi: 10.5324/bf1td211.