Fra gjetting til refleksjon på eksamen med flervalgsoppgaver
DOI:
https://doi.org/10.5324/a5zvhg53Keywords:
confidence-based assessment, Flervalgsoppgaver (MCQ), Informatikkutdanning, Metakognitiv refleksjon, Blooms taksonomiAbstract
Denne studien undersøker implementering av confidence-based assessment (CBA) i flervalgsoppgaver. Gjennom et mixed-methods-design design analyseres data fra over 1100 informatikkstudenter over to år (2023-2024). Resultatene viser at CBA gir et mer nyansert bilde av studentenes kunnskapsnivå ved å redusere effekten av gjetting og fremme metakognitiv refleksjon. Studentene bruker betydelig mer tid på CBA-oppgaver sammenlignet med tradisjonelle flervalgsoppgaver, noe som indikerer dypere kognitiv prosessering. Kvalitative intervjuer avdekket at studenter opplever CBA som utfordrende men verdifull for
læring, særlig ved komplekse oppgaver. Ulike poengmodeller blir sammenlignet, og full CBA-poenggivning viser seg å gi mest rettferdige vurderingsresultater. Studien konkluderer med at CBA kan transformere flervalgsoppgaver fra rene
kunnskapstester til verktøy som også måler metakognitiv bevissthet, spesielt på høyere nivåer i Blooms taksonomi.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Omid Mirmotahari, Iuliia Perminova, Yngvar Berg

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.