Nytt fra støttenettverket

Opptak/Recording: Hjemmeeksamener i prinsipp & praksis

(English further down)

30. mars 2022 organiserte Seksjon for læringsstøtte et webinar om hjemmeeksamener. Her finner du opptak fra webinaret.

En stor andel eksamener i vår blir hjemmeeksamener, noe som kan ha stor betydning for hvordan undervisere utformer eksamener. Fire dyktige NTNU-ere fortalte litt om hjemmeeksamener i prinsipp og praksis. Her er opptak fra tre av innleggene.

Vidar Gynnild, professor ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, og Reidar Lyng, leder for SEED (Center for Science & Engineering Education Development), introduserte kriterier for god vurdering. Yngvar Olsen, professor ved Institutt for biologi, og Svein Sunde, professor ved Institutt for materialteknologi, tok for seg hvordan det gikk med gjennomføringen av hjemmeeksamen i tidligere år og hvordan faglærere/underviserer kan samarbeide med referansegrupper og studenter om utforming og gjennomføring av hjemmeeksamen. De sa også litt om hvordan de har løst de praktiske utfordringene de har møtt ved utforming av oppgaver, med spesiell vekt på gjenbruk av oppgaver i f.eks. regneøvinger.

English: In March ’22 the Section for Teaching and Learning Support held a webinar about home exams. In this webinar four educators from NTNU discussed the principles of open-book home exams and the practicalities of them. Here you can see the recordings from the webinar. The videos have been subtitled in English.

Opptak av Reidar Lyng, leder for SEED:

Klikk her/Click here

Opptak av Yngvar Olsen, professor ved Institutt for biologi:

Klikk her/Click here

Opptak av Svein Sunde, professor ved Institutt for materialteknologi:

Klikk her/Click here

Takk til bidragsytere som holdt innlegg! For spørsmål tilknyttet webinaret tar kontakt med NTNU Seksjon for læringsstøtte gjennom NTNU Hjelp.