Kategorier
Kurs og kompetanseheving Læringstreff

Læringstreff: Bruk av OneNote i undervisning og læring

Bilde av ordsky. Ordsky av ulike bruksområde for OneNote.
Bilde av Ordsky som ble laget av deltagere på Læringstreffet

På hvilken måte bruker du Microsoft Onenote? Hvilket av de lilla ikonene var det igjen, tenker du kanskje? Jo, det er der jeg skriver møtenotater, tenker kanskje noen andre. Onenote bruker vi som digital tavle og verktøy for samskapte forelesningsnotater, sier Arnhild Lunde og Tonje Vedde Fiskerstrand. Student Dana Haberberger samler all informasjon i et emne i Onenote. Det gir oversikten hun trenger. De har funnet ut at det skjuler seg et kraftig og funksjonelt verktøy bak det lilla ikonet,for både undervisere og studenter. Det må vi lære av!

Lunde og Fiskerstrand på Institutt for IKT og realfag i Ålesund opplevde i utforming av nye læringsareal at de savnet tavlene de tidligere hadde brukt. Det er nyttig å vise utregninger til studentene underveis i undervisningen. Dette var starten på utviklingen av bruken. Gjennom ulike behov som dukket opp ble det klart at Onenote kunne spille en rolle som støtte i flere kontekster av undervisning og læring. Tavle i fysisk og digital undervisning, delte forelesningsnotater, faglig veiledning og tettere kontakt med studentene, noe som ble ytterligere aktualisert i mars 2020.

Dette, og mer til, forteller Arnhild Lunde, Tonje Vedde Fiskerstrand og Dana Haberberger om i et opptak gjort av et Læringstreff om Onenote i undervisning og læring fra 25. mars.

Seksjon for Læringsstøtte har startet opp igjen med Læringstreff for alle ved NTNU som har interesse av å delta med erfaringsdeling, refleksjon og muligheter for å stille spørsmål. Gode idéer og erfaringer blir enda bedre når de deles med andre. Det gjelder ikke minst bruken av digitale verktøy, og vi vet at det finnes mange dyktige folk og mye bra undervisning på NTNU. Send oss en melding via NTNU Hjelp om du vil bidra på et fremtidig Læringstreff!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *