Nytt fra støttenettverket

Opptak: Lunsj & lær våren 22: Universell utforming

Våren 2022 fokuserte Lunsj & lær på universell utforming av undervisning og undervisningsressurser. Serien var en blanding av hjelp til hvordan du som underviser kan sikre at dine undervisningsressurser er universelt utformet, innlegg fra studenter, og innlegg fra en underviser om praksis og dilemma rundt universelt utformet undervisning og -materiell.

Her finner du opptakene fra sesjonene. De blir lagt ut så snart de er ferdig redigert.

Onsdag 11. mai – Studentenes perspektiv – NTNU-studenter.

I vår første sesjon hørte vi fra et par NTNU-studenter som snakket om sine erfaringer med universell utforming. De snakket litt om hva undervisere kan gjøre for å aktivt inkludere alle studenter og hvor stor forskjell det gjør i deres hverdag.

Opptak: Lunsj & lær – Universell utforming – studentenes perspektiv

Onsdag 25. mai – Universelt utformede kompendier – Tone F. Lenschow, Universitetsbiblioteket.

Tone F. Lenschow fra universitetsbiblioteket, presenterte digitale universelt utformede kompendier og snakket litt om utviklingsprosessen. Hun snakket om hvordan og hvorfor biblioteket kom fram til universelt utformede kompendier slik de er i dag, samt hvordan undervisere kunne bruke Ally for Blackboard for å sjekke tilgjengelighetsnivå på sine ressurser.

Opptak: Lunsj og lær – Universell utforming – Universelt utformede kompendier

Onsdag, 8. juni – Universell utforming av undervisningsvideoer – Andreas Hansen Schille, Seksjon for læringsstøtte.

Det er mange ting å tenke på når man skal utforme undervisningsvideoer. Universell utforming er en av disse. Teksting, grafikk, synstolking og planlegging: Hva kan du som underviser få hjelp til? I denne presentasjonen Andreas Schille fra Seksjon for læringsstøtte så på krav som gjelder for universell utforming av video, ulike avveiinger som må gjøres og i tillegg hvilke initiativer Seksjon for læringsstøtte har for å bidra til mer tilgjengelige undervisningsvideoer.

Opptak: dessverre er opptak ikke tilgjennelig

Takk til bidragsytere som holdt innlegg! For spørsmål tilknyttet webinaret tar kontakt med NTNU Seksjon for læringsstøtte gjennom NTNU Hjelp.