Det går en forsker gjennom landet, gjennom tv- og radiostudioene, fra scene til scene.

Hun snakker om maskinlæring, kunstig intelligens eller AI og heter Inga Strümke.

Og de fleste som hører på henne blir berørt. Mange blir imponert, noen blir provosert og alle blir klokere. Jeg blir stolt. Stolt fordi hun jobber hos oss og for å ha en slik kapasitet på laget.

Nå kommer vi fra Arendalsuka og der har temaet kunstig intelligens stått på plakaten over 50  ganger.  KI og språk, velferd, offentlige tjenester, juss, politikk, demokrati, skole, klima, forsvar og kultur har vært tema, og i mange av dem har Inga ryddet i forståelsen til de som har hørt på.

Både som enkeltpersoner og del av en bedrift, organisasjon eller samfunn, har vi behov for å forstå dette nye som slår innover oss. Inga har skrevet boka Maskiner som tenker og folk har løpt, kjøpt og lest; – og helt sikkert blitt klokere.

NTNU hadde mer enn 30 ulike arrangement under Arendalsuka. Forskere fra veldig mange ulike fagfelt deltok og snakket om energi, digitalisering, hav, bærekraft, helse, kompetanse og andre viktige områder. Formidling er en viktig del av det å bære et universitet og det skjer ikke bare gjennom forskningsartikler, det skjer også over alt ellers.

Kunstig intelligens, politikken, jussen og etikken var tittelen på et av våre arrangement der Inga deltok. Salen var full, køen lang og noen måtte dessverre snu i døra. Jurist Christian Bendiksen – en av forfatterne av boka Når juss møter AI argumenterte godt for at dagens lovverk også kunne brukes på kunstig intelligens. Stikk i strid med det det mange synes å mene, nemlig at vi mangler lover og regler som treffer dette området. Slik blir det debatt av og slik blir vi klokere.

Flere journalister hadde fått idéen om å fotfølge Inga fra debatt til debatt, fra scene til scene under Arendalsuka. – Jeg har hatt en fantastisk dag, var en løypemelding fra en av dem.

Det var det mange av oss andre som også hadde.

Vi i Norge skal ikke vinne kunstigintelligens-kappløpet. Vi skal bygge kunnskap, lage rammeverk og bidra til å bruke dette verktøyet godt.  Adressa i hælene på Inga.