Dette var utfordringen fra en av mine kolleger, og bakgrunnen for at du nå leser dette.  For regnbueflagget vaier nå over landet vårt og gjør høsten mer fargerik enn ellers. For noen kan det bety første tur ut av skapet. En milepæl, en trygghet i et felleskap, et symbol på at verden går framover. Den har jo ikke noe annet sted å gå.

For andre: Nye møter med kjente skjellsord. Homo er sagt å være det det mest brukte skjellsordet i norske skolegårder – fremdeles.

Nylig ble en ung gutt slått ned på bussen i Oslo, fordi han var ikledd regnbuesymbolet.

Hatkriminalitet skjer daglig. Black lives matter.  I en verden der kampen for å bekjempe covid-19 og oppfylle FNs bærekraftsmål, burde være viktigst, så sloss grupper av menneske som aldri før. I Norge, I USA, I Russland, Hviterussland, Hong Kong. Gateslagsmål er blitt dagligdags.

Vi trenger mangfoldet! Rausheten, romsligheten, nysgjerrigheten.

Vi ved NTNU IE-fakultetet jobber for å utvikle smarte, trygge og bærekraftige løsninger for samfunnet vi lever i. Veldig ofte handler det om ny teknologi eller nye måter å bruke teknologien på. Digitalisering, automatisering, robotisering, cybersikkerhet og framtidas energisystemer.

I dette arbeidet er mangfold viktig. Teknologien må fungere like godt enten du er ung eller gammel, kvinne eller mann, sort eller hvit, heterofil eller homofil, funksjonsfrisk eller funksjonshemmet, ateist eller troende. Selvfølgelig.

Dessuten får vi en rikere arbeidshverdag når vi må bryne oss på ulike tankesett, holdninger og perspektiv.

Jeg ønsker at hos oss skal det være trygt sted å jobbe og studere, for alle, med hele seg. Det skal også være et sted der det er trygt å være uenig. Utviklingen står stille, dersom alle er enige, alltid.

Lenge leve mangfoldet og fargene.

Happy Pride!