Dokumentaren Sauekongen er laget av studenter ved film- og videoproduksjon på NTNU. Den følger Terje i hans liv som sauebonde. Vi får se og høre ham fortelle om lidenskapen sin for sau, om onkelen sin, familielivet og valget om å bli sauebonde.

Studentene sammen med prisen

Regissør Knut August Svisdal er Terje sin sønn, og handlingen utspiller seg i Oppdal, hvor Terje bor, og i Sunndalen, hvor han har sauene sine på beite.

– Tre av oss på gruppa har vokst opp på gård, så det er et tema som står oss nært, sier regissør Knut August Svisdal.

Studentene fikk filmen med på kortfilmfestivalen Minimalen i Trondheim, og en av arrangørene av filmfestivalen Corto e fiendo i Nord-Italia leste om filmen der og tok direkte kontakt med studentene. De kom seg på programmet som en av 39 filmer. Over 600 filmer var sendt inn.

Filmvisning i fjøs

Studentene presenterer filmen i et fjøs som var et av stedene hvor filmen ble vist.acFestivalen arrangeres av kulturforeningen Asilo Bianco på landsbygda utenfor Milano, og er en filmfestival som fokuserer på filmer med et ruralt tema.

– Det er en fin festival med veldig imøtekommende mennesker. De viser filmer fra hele verden, sier Svisdal.

Omtrent 80 prosent av filmene på festivalen er fra utlandet og 20 prosent fra Italia. Filmene blir vist på forskjellige steder i landsbyen. I en kinosal, på en skole og i fjøset til en lokal bonde.

Vant to priser

Filmen ble tildelt Special jury prize – Maria Adriana Prolo som gis til filmen juryen mener har et sterkt og meningsfylt budskap. I begrunnelsen sier juryen «To remind us that the priority of each of us is to find our right place in the world, making sure to spend our days doing what we like to do. As the wife of the protagonist says: “better a happy farmer than a sad professor”. With the wish to the film director and the film crew to be happy doing cinema.”

– Det var helt fantastisk å få prisen. Det var veldig uventet, siden vi hadde sett så mange filmer som holdt et høyt nivå og fortalte flotte historier, sier Svisdal.

Filmen kom også på andreplass i publikums kåring av beste film.

– Det var veldig morsomt å få andreplass i publikumskåringen, det viser at mange likte filmen og kjente seg igjen i filmens tematikk og budskap. Det er det film handler om, å formidle et budskap som når ut til andre mennesker. Vi lykkes med å fortelle en lokal historie som formidler et universelt budskap, som var det vi ønsket, sier regissøren.

Planen fremover er å sende inn filmen til ulike festivaler og på den måten få vist den så mange steder som mulig, både i Norge og i utlandet. Lørdag 6. oktober ble filmen vist på Oppdal kino under fjell- og fårikålfestivalen der. Den ble godt tatt imot av publikum hjemme i Oppdal og omtalt i opp.no.