

24
fra hverandre. Når det forsvinner må barnet gradvis anvende sidesynet til alle visuelle
oppgaver. Sidesynet er imidlertid først og fremst innrettet på orienteringsoppgaver,
og barnet får vansker med vekslingen mellom orienteringsoppgaver og oppgaver
som krever skarpsyn. I tillegg svekkes synet gradvis. Derfor er det viktig å lære seg å
anvende hendene, dvs. taktilsansen, eventuelt i kombinasjon med hørsel, smak og lukt
som et supplement for å kunne erverve seg mest mulig informasjon om omgivelsene:
Taktil informasjon om detaljer (til venstre) og form (til høyre). Ill: ALE
Når barnet orienterer seg, kan man observere at det ganske snart får en vane med
å dreie hodet i bestemte vinkler. Dette er for å utnytte sidesynet best mulig og få
synsfeltet til å peke rett framover, i bevegelsesretningen. Det er individuelle måter å
holde hodet på. Så lenge barnet har nytte av synet, vil nakkestillingene variere etter
hvordan synsutfordringene er i kombinasjon med andre oppgaver. De fleste utvikler
raskt en vane med enten å legge nakken bakover eller bøye nakken lett i kombinasjon
med nakkedreiningen sidelengs:
Sidelengs nakkedreining til hjelp i visuell persepsjon. Ill: ALE
Med sviktende synsrespons har mange lett for å holde nakken i fastlåste stillinger
med lite variasjon. Det er viktig å være oppmerksom på at en fastlåst nakkestilling
i seg selv kan medføre muskelspenninger. Dette kommer i tillegg til spenninger
som oppstår som følge av anstrengelsene med å skaffe seg alternativ informasjon
i prosessen med å ta seg frem. Det kan virke som barnet kan ta seg forholdsvis lett