Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell forståelse og identitet hos barn
DOI:
https://doi.org/10.5324/barn.v34i2.3618Sammendrag
Artikkelen undersøker hvordan fortellingen kan skape rom for kulturell identitet i barnehagen. Med utgangspunkt i Ricoeurs teori om fortellingens betydning for dannelse av kulturell identitet og forståelse
utledes sentrale holdepunkter for en kunstpedagogikk der barns kulturelle ytringer får fokus. Her synliggjøres det hvordan interaksjon er avgjørende på alle nivå; mellom perspektiver i fortellingen, mellom
fortellinger i ulike kulturer og mellom barnas egne fortellinger og det som fortelles. Det pekes også
på konkrete arbeidsformer (f.eks. defining space og hotseat), som åpner dialog mellom synspunkter slik
at det legges til rette for at barna blir medskapende i egen betydningsdanning og identitetsprosess.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Lisens
Barn er et vitenskapelig tidsskrift med åpen tilgang (Open Access). Det betyr at det er gratis tilgjengelig for alle på internett, uten noen form for betalings-, registrerings- eller innloggingsbegrensninger.
Alle artikler i tidsskriftet publiseres i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY 4.0. Det betyr at alle fritt kan lese, laste ned, kopiere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten.