Vant studiekvalitetsprisen ved NTNU i Ålesund

Under Kvalitetsseminaret 2022, fikk Bartosz Siedziako prisen «Studentenes studiekvalitetspris».

Studentenes favoritt. Etter bare ett år som underviser, kan Bartosz Siedziako smykke seg med den høythengende prisen «Studiekvalitetsprisen 2022». (Foto: Børge Sandnes/NTNU).

Ett av høydepunktene når Kvalitetsseminaret avvikles ved NTNU i Ålesund, og som det hvert år er knyttet stor spenning til, er hvem studentene har nominert, og hvem som til sist sitter igjen med den høyt hengende «Studentenes Studiekvalitetspris».

Skryt for kvalitet

Prisen gir en anerkjennelse til ansatte, og kan tildeles en eller flere undervisere som har markert seg i undervisningsarbeidet ved NTNU i Ålesund. I år fikk førsteamanuensis Bartosz Siedziako, som til daglig underviser ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk.

– Årets prisvinner får skryt for kvaliteten på undervisningen som viser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene føler seg hørt av en faglærer som alltid er tilgjengelig og som er tydelig dedikert i sine fag. Gjennom oppgaver som tar studentene gjennom pensum steg for steg, så blir emnet enklere å forstå og givende å jobbe med, begrunnet leder av studentparlamentet i Ålesund, Ole-Markus Simonsen.

Faglig sterk

Begrunnelsen som juryen la til grunn kunne også fastslå at studentene føler seg sett og hørt, av en pedagogisk dyktig emneansvarlig, som alltid leter etter ny teknologi og nye metoder for å forbedre forelesningene.

Heder og ære. Det vanket både blomster, diplom og heder under prisutdelingen denne uken. Leder av studentparlamentet Ole-Markus Simonsen (t.v.) har selv ledet juryen som til sist kunne utrope Bartosz Siedziako til studiekvalitetsprisen. Viserektor Annik Magerholm Fet gratulerte både prisvinner og de øvrige nominerte. (Foto: Børge Sandnes/NTNU).

– Bartosz viser en faglig styrke som kun en med genuin interesse for faget har. Det er derfor en glede for oss i studentparlamentet, å kunne gi Bartosz Studentenes studiekvalitetspris ved NTNU i Ålesund 2022, kunne Simonsen legge til, som delte ut diplom og blomster sammen med viserektor Annik Magerholm Fet.

Selv er prisvinneren både takknemlig og føler at han har fått en dobbelt seier.

– Dette føles fantastisk. Jeg er utrolig takknemlig overfor studentene mine for denne nominasjonen. Jeg begynte å undervise for et år siden, så dette er stort for meg, forteller Siedziako som underviser i programmet byggteknikk.

Den ferske underviseren ønsker at studentene skulle kunne relatere teori til praksis og dele av sin erfaring fra industrien, samt vise hvordan man jobber med ingeniørprogramvare.

Var litt bekymret

– Jeg bestemte meg for å redesigne kurset om konstruksjonssikkerhet og statikk fullstendig og jobbet mye med å utarbeide nytt kursmateriell. Jeg var litt bekymret for om dette ville fungere, men jeg var ekstremt heldig å undervise veldig motiverte – og like viktig, veldig tålmodige og forståelsesfulle studenter som arbeidet hardt og var åpne for å prøve nye ting.

Nå tar Siedziako denne prisen som et ansvar for å fortsette å jobbe for å forbedre sine utdanningsmetoder.

– Det var i utgangspunktet allerede givende å bare arbeide med studentene mine, så denne prisen føles som en dobbelt seier, smiler den ferske prisvinneren.

Annerkjennelse

I konkurransen å motta studentenes Studiekvalitetspris, var det flere som var nominerte, som i seg selv er en anerkjennelse, kunne viserektor Annik Magerholm Fet legge til.

Studentparlamentsleder leder juryen som består av studentrepresentanter fra alle institutt ved NTNU i Ålesund. I tillegg har en referansegruppe bestående av en nestleder for utdanning og seksjonsleder for utdanning ved NTNU i Ålesund bistå juryen.