Studenter får designpris for legevakt-app

Kommer du til legevakten, vet du ikke om du må vente i 20 minutter eller fire timer. Tre studenter har designet en løsning for å gi pasienter en tryggere og bedre ventetid. Nå belønnes løsningen med den prestisjefylte designprisen DOGA-merket nykommer.

Tre studenter står bak NTNU-bokstavene på campus, smilende, med hendene i været. foto
PRISVINNENDE STUDENTER. (f.v.) Hanna Hernæs, Ida Emilie Herfoss og Michelle Osnes mottar DOGA-merket nykommer for prosjektet Digivent, som demonstrerer hvordan legevaktopplevelsen kan bli bedre for de som må vente. Foto: privat.

Hanna Hernæs, Michelle Osnes og Ida Emilie Herfoss har studert Bachelor i interaksjonsdesign ved NTNU i Gjøvik og jobbet med den digitale løsningen som en del av bacheloroppgaven de leverte våren 2022. I dag er alle i jobb som UX-designere og nå hedres de med pris for beste nykommer.

Talentprisen DOGA-merket nykommer deles ut årlig til de beste prosjektene fra studenter og nyetablerte innen design og arkitektur. Prisen løfter fram unge, visjonære forslag til fremtidens løsninger, skriver Design og arkitektur Norge (DOGA) i en pressemelding.

– Det å vinne DOGA-merket viser at andre har sett viktigheten av prosjektet vårt, som er veldig gøy. Det viser også at mange har følt på den følelsen man har når man sitter på legevakt uten å vite hva som skjer. Doga-juryen er en gjeng med svært erfarne og flinke designere, og vi er stolte og ydmyke at de også har sett samfunnsnytten vi så når vi jobbet med prosjektet, sier Ida Emilie Herfoss.

Samarbeid med legevakt

Interaksjonsdesignstudentene gikk grundig til verks i arbeidet med bacheloroppgaven.

En legevakt i Innlandet stilte seg velvillig til disposisjon, og de tre studentene gjennomførte workshoper og intervjuer med både pasienter og legevaktansatte.

Slik fikk de dypere innsikt i hvilke problemer legevakta har å stri med når det kommer til pasientprioritering og -informasjon, og hvilke muligheter som kunne utforskes videre. Deretter designet studentene forskjellige prototyper. I alt fire brukertester ble gjennomførte før alle bitene falt på plass.

Illustrasjonsbilde som viser app-løsningen. illustrasjon
Digivent viser legevakt-pasienten viktig informasjon som ventetid. Foto: Digivent

Appen gjør det mulig å vente hjemme

Resultatet er «Digivent», en digital løsning for informasjonsdeling. Systemet består av tre deler med samme kjerne: en app, en infoskjerm og en SMS-tjeneste. Appen og skjermen gir pasienter og pårørende tilgang til legevaktkøen i sanntid. Ved å få opp beregnet ventetid, kan pasienten selv bestemme om hun vil vente hos legevakten, i bilen eller hjemme. SMS-tjenesten sender ut varsling når det snart er din tur.

Applikasjonen gir også mulighet for å informere om akutte pasienter som nylig har ankommet legevakten. Dermed blir det lettere for de fleste av oss å akseptere at ting tar tid, ifølge studentene.

«Digivent» er ikke et ferdig produkt enda, det er en prototype som er utviklet for å kunne visualisere og teste den tiltenkte løsningen.

– Prototypen danner et grunnlag for videre arbeid, men det vil være nødvendig med flere iterasjoner i et større samarbeid med andre instanser. Vi er svært interessert i å få til et pilotprosjekt med utvalgte kommuner, dette kunne vært passende for å teste gjennomførbarhet, funksjonalitet og brukertilfredshet. Vår oppdragsgiver har vært i dialog med Norsk helsenett som har vist interesse og vi venter på å få presentere prosjektet, forteller Ida Emilie.

Belønnes med designpris

Juryen for DOGA-merket nykommer mener helsesektoren kan lære av prosjektet.

«Vi synes dette er et fantastisk stykke arbeid, og vi beundrer empatien og kreativiteten i prosjektet. Digivent skisserer en god løsning på et problem som angår oss alle. Vi mener prosjektet er en innertier fordi det er godt designhåndverk, oversiktlig og informativt. Det setter brukeren i sentrum og bidrar til å gjøre pasienter og pårørende trygge i en sårbar situasjon,» skriver juryen i sin vurdering.

Vant også Eurekaprisen 2022

Bacheloroppgaven vant også NTNU i Gjøviks egen pris, Eurekaprisen 2022, som ble delt ut i fjor høst. Eurekaprisen er en årlig prisutdeling som berømmer de beste bacheloroppgavene ved hvert fakultet på campus.

Tre studenter holder diplomer og blomsterbuketter. foto.
FLERE PRISER: Fra utdelingen til Eurekaprisen høsten 2022, der Ida Emilie, Hanna og Michelle gikk av med seier for beste bacheloroppgave. Foto: NTNU