– Fadderuka kommer til å bli skikkelig bra

Martin og Donia er årets fadderledere! De gleder seg til å planlegge årets fadderuke, og skal sørge for at alle nye studenter blir tatt godt imot.

to fadderledere. foto
FADDERLEDERE: Martin og Donia er årets fadderledere ved NTNU i Gjøvik. Foto: Merete Nyheim / NTNU

Martin studerer dataingeniør på andre året og Donia studerer Fornybar energi og er førsteårsstudent. De har nettopp fått jobben som årets fadderledere, og er enige om at fadderuka kommer til å bli skikkelig bra.

– Jeg er utrolig gira! Under fadderuka i fjor ble jeg veldig godt tatt i mot og det satte preg på hele studiestarten for meg. Jeg håper årets nye studenter kommer til å føle det likt, sier Donia.

– Vi merker at det frivillige miljøet på campus er mer aktivt og at folk har lyst til å bidra og gjøre fadderuka til noe bra, sier Martin.

Også i fjor var Martin fadderleder, og tar med seg mange gode erfaringer.

– Jeg har bygget opp et nettverk og har en del erfaringer, så planleggingen kommer til å gå enda bedre i år. Også er det supert å være på lag med Donia som ser på ting med nye øyne, forteller Martin.

Årets studiestart blir den første på flere år hvor man ikke trenger å tenke på muligheter for restriksjoner. Det vil også bli en fysisk immatrikulering (velkomstseremoni) på campus for nye studenter, for første gang siden 2019.

– Det blir mer stort tror jeg. Det blir deilig å planlegge en fadderuke uten å være redd for noe, sier Martin.

Trenger faddere

Snart skal også et fadderstyre og flere rødfaddere på plass. Martin og Donia har allerede merket interesse blant sine medstudenter som ønsker å være faddere, så det lover godt for at det melder seg mange engasjerte frivillige.

Har du lyst til å være fadder? Følg med på Facebook-siden til Fadderuka NTNU i Gjøvik 2023 for utlysninger.