Egil Matsen vender tilbake til NTNU

Den tidligere visesentralbanksjefen er tilsatt som professor i samfunnsøkonomi ved NTNU Handelshøyskolen. Han starter i stillingen 1. april.

Portrett av Egil Matsen
Foto: Therese Lee Støver/NTNU

Egil Matsen var visesentralbanksjef fra 2016 til 2020, og har i en tiårsperiode vært medlem i hovedstyret for Norges Bank.

Han har tidligere vært ansatt som professor og instituttleder ved Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU, og har dessuten erfaring som forsker fra Forskningsavdelingen i Norges Bank.

Ledet Koronakommisjonen

Egil Matsen har også vært leder for Koronakommisjonen, hvor han ble utnevnt som leder i 2021. Siden 2020 har han vært administrerende direktør i Forte Fondsforvaltning.

– Egil Matsen er en svært anerkjent professor innen sitt fagfelt, og det er en stor glede å kunne ønske ham «velkommen hjem», sier dekan Monica Rolfsen ved Fakultet for økonomi, NTNU.

– Matsen vil være en viktig bidragsyter når det gjelder fakultetets visjon og strategi, og i arbeidet med å finne nye løsninger på nasjonale og globale samfunnsutfordringer. Med hans bakgrunn fra finans og næringsliv vil han, i tillegg til å være en spennende underviser for studentene våre, også bidra med forskning som gjør at NTNU Handelshøyskolen vil styrke sitt gode omdømme både nasjonalt og internasjonalt, sier Rolfsen.

Samarbeid med studenter

Egil Matsen forteller at han ser fram til jobbskiftet.

– Jeg gleder meg til å komme hjem til NTNU, og ser fram til å jobbe sammen med tidligere og nye kolleger. Som professor på NTNU er det et privilegium å bli kjent med og samarbeide med fantastiske studenter. Det ser jeg spesielt fram til, sier den tidligere visesentralbanksjefen.