Anne-Lise Sagen Major blir ny viserektor ved NTNU i Ålesund

NTNUs styre vedtok torsdag å tilby Anne-Lise Sagen Major (49) stillingen som viserektor ved NTNU Ålesund. Hun avløser Annik Magerholm Fet.

Anne-Lise Sagen Major blir ny viserektor ved NTNU i Ålesund. (Foto: Privat)

Sagen Major kommer fra en stilling som avdelingsleder innovasjonsstøtte i Ålesund kommune. Hun har også hatt stilling som framtidsnavigatør i kommunen, en koordinatorjobb for forskning og innovasjon.

49- åringen har sin utdanning innen farmasi fra Universitetet i Oslo, og fra Eidgenössische Technische Hochschule i Zürich i Sveits, der hun tok doktorgrad. Oppholdet i Sveits varte i ti år, der hun jobbet i farmasøytiske foretak.

Etter å ha flyttet tilbake til hjembyen Ålesund har hun også jobbet 10 år i Helse Midt-Norge, både som forskningssjef i Sykehusapotekene og som prosjektleder for Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal. I tre år var hun i tillegg postdoc ved NTNU. Sagen Major er gift og har tre barn.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben og å være med på å utvikle NTNU i Ålesund videre. Det har skjedd veldig mye bra etter fusjonen for seks år siden, og det skal bli spennende å ta del i framtidas forskning og utvikling i Ålesund. Dette er en fin og god studieby, som har plass til enda flere studenter sier Sagen Major.

Rektor Anne Borg ved NTNU er svært fornøyd med at styret nå har vedtatt å tilby stillingen til som viserektor i Ålesund til Anne-Lise Sagen Major.

– Anne-Lise Sagen Major har en faglig sterk og svært allsidig bakgrunn både fra akademia og fra privat og offentlig sektor. Hun går inn i en viktig og ansvarsfull stilling ved NTNU, og jeg er overbevist om at hun vil bli en god viserektor i Ålesund. Vi gleder oss til å ha henne på laget, sier Borg.