Av

Martha Klettgjerde, Ingrid Berntsen, Camilla Guerrero, Ida Klami & Johanne Berger. Bachelor i arkeologi.

Nøkkelord: Plantebasert, Instagram, miljø

I dette prosjektet skulle alle i gruppa kun spise vegansk (plantebasert) i én uke. Målet var å både finne ut hvor vanskelig det er å finne erstatninger for diverse animalske produkter (ost, melk, kjøtt osv.), og å se på om det lønner seg økonomisk, spesielt med tanke på at vi er studenter. I tillegg var en del av målet å se på hvor mye en animalsk diett påvirker miljøet. Etter den veganske uka gikk vi tilbake til normalen for å se om det ville være endring i hvor mye penger vi brukte, og om det var forskjell i energinivå. Dette prosjektet er relevant for antropocen som tema fordi det legger vekt på hvor miljøvennlig det er å spise plantebasert vs. det å spise kjøtt og andre animalske produkter. Vi har brukt instagram som sosial plattform for å dele våre erfaringer med hvordan det er å spise vegansk/vegetarisk.