Tips&Triks i Blackboard

Tips&Triks i Blackboard: Som en student ser det

Her er første innlegg i serien Tips&Triks i Blackboard. Steinar viser hvordan du som underviser kan ha nytte av å lage en «hemmelig» studentbruker i tillegg til undervisningsbrukeren din.

Tekst og bilder, Steinar Hov, Seniorrådgiver Læringssenteret NTNU Gjøvik

Tilpasset bloggen, Tonje Mogstad Høivik, Læringsstøttesenteret

Som en student ser det

Noe ganger ønsker du som underviser å sjekke hvordan ting og tang ser ut for studentene, og da velges Eksempelvisning for studenter. Dette fungerer imidlertid heller dårlig hvis du for eksempel vil sjekke en gruppeinnlevering, siden eksempelbrukeren din vanligvis ikke er medlem av en gruppe.

Men, det finnes en måte å få dette til:

Du sørger altså for at eksempelbrukeren din blir lagret. Dette innebærer at du har en studentbruker i tillegg til undervisningsbrukeren din:

Hvis du så oppretter en egen gruppe hvor du melder inn denne studentbrukeren, er du godt i gang:

Denne gruppen sammen med studentbrukeren din kan du ha liggende i emnerommet og bruke flere ganger – studentene ser jo ikke dette.

Sørg for at denne gruppen også er tatt med i selve oppgaven for gruppeinnleveringen:

Nå vil eksempelvisningen fungere!

Flere detaljer finner du i dette Nano-kurset i BB101 – Emnedesign i Blackboard