...men damene prioriteres

I disse dager ruller en reklamefilm på samtlige norske kinoer, som skal lokke flere jenter til datastudiet. For mens den generelle studentrekrutteringen er trappet ned, har det blitt satset friskt på Damer@data-kampanjen.

Datanerden «Tom» og den noe mer reflekterte «Linda» som er mest opptatt av «å snakke med mennesker og bruke data til å analysere problemer og løse dem», er hovedpersoner i reklamefilmen og i en brosjyre som også hører til kampanjen. Brosjyren er trykket i 5 000 eks. og sendt til 370 videregående skoler over hele landet. Totalt har Damer@data et budsjett på 775 000 kroner, som i sin helhet dekkes av bidrag fra næringslivet. Sponsorene er Hydro, Statoil, Telenor, Sintef og NHO. ­ Vi kunne fått støtte fra enda flere, for dette er et tiltak som har blitt møtt med velvilje i alle bedrifter hvor vi har henvendt oss. Men på grunn av den knappe tiden rakk vi ikke å innlede samarbeid med flere. Dermed måtte vi redusere ambisjonene noe, blant annet droppet vi reklamefilm i TV2 og avisannonser, forteller prosjektleder i halv stilling, Judith Rødsten.

Til daglig er hun IT-ansvarlig ved DMF. Damer@data-kampanjen ble stablet på beina på imponerende kort tid og er blitt gjennomført som et selvstendig prosjekt utenfor Studieavdelingen, direkte underlagt rektoratet. Vedtaket om høstens ekstraopptak av jenter ble fattet av Kollegiet 20. februar. Halvannen måned senere var både brosjyre og kinofilm klar. Ansvarlig reklamebyrå har vært «Byrå 97», som også laget årets opptaksbrosjyre «Ok. La oss snakke om livet». ­ Kampanjen bør gjentas neste år slik at vi får kontinuitet i dette arbeidet, mener Rødsten, som fortsetter i sitt engasjement som prosjektleder frem til 1. august. Etter at søknadsfristen er gått ut, skal hun blant annet følge opp jentene som søker om plass. Erfaringer fra tidligere år viser at bare 40 prosent av jentene som tilbys plass på datastudiet, virkelig begynner ved NTNU.

Ole-Henrik Larssen

og Jan Erik Kaarø

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu