Jushjelp søker hjelpetrengende

Har du et juridisk problem eller spørsmål? StudentJusHjelpa gir deg gratis svar på det meste. Er du student ­ eller rett og slett bare fattig ­ og lurer på hvilke rettigheter du har i forhold til huseier, samboer, universitet eller hva det måtte være, så kan du lett få greie på det. Det er bare å kontakte jusstudentenes egen rettshjelptjeneste, StudentJusHjelpa. Den gir svar på og hjelp til det meste, og kan også representere deg, til og med Forliksrådet. Uten at det koster deg ei krone. StudentJusHjelpa drives av 14 jusstudenter ved Folkeuniversitetet i Trondheim, som har kommet halvveis eller mer i studiet, og som veiledes av to erfarne jurister. I fjor tok de seg av 201 henvendelser, men de har kapasitet til flere. ­ Så ta endelig kontakt hvis du har et juridisk spørsmål!, oppfordrer leder for tjenesten, Elizabeth Langsrud.

Kan representere

StudentJusHjelpa ble opprettet i 1991, av studenter som gjerne ville praktisere jusen sin og samtidig hjelpe andre studenter. I likhet med andre jurister som ikke har advokatbevilling, har viderekomne jusstudenter på dispensasjon fra Justisdepartementet anledning til å drive rettshjelp, forutsatt at de har en faglig veileder. Hjelpa omfatter det meste innen jusen, unntatt skatterett og strafferett. Der må klienten henvises til advokat.

Hjelpa har vært finansiert av Velferdstinget, men fra og med i år blir det departementet som betaler. I fjor ble tjenesten utvidet fra ren rådgivning til også å omfatte representasjon, det vil si at jusstudentene kan representere sin klient i forhold til en motpart. ­ Det foregår helst ved at vi tar oss av skriftlige henvendelser. Vi kan også klage til og møte i Forliksrådet. Men skal saken videre til Herredsrett, må det advokat til, forklarer Langsrud, som også er behjelpelig med å henvise klienter videre, for eksempel til andre ordninger med fri rettshjelp.

Fra 28 saker i 1991, har henvendelsene økt år for år. I fjor hadde StudentJusHjelpa 201 saker på bordet. 17 av disse var representasjonssaker. Det er først og fremst husleiesaker det søkes bistand til, men også erstatningssaker og saker knyttet til rettigheter i forhold til lærested, samboere eller barn. Behandlingstida kan være alt fra ti minutter til et helt semester. ­ Vi slipper ikke saken før klienten er fornøyd, eller vi selv mener at vi ikke kan gjøre mer, forsikrer Langsrud.

Foretrekker forlik

­ Som i jusen forøvrig går det mest ut på å få løst sakene i minnelighet. Vi skal representere våre klienter, men det er ikke vår oppgave å hisse opp stemningen mer enn nødvendig. Vi foretrekker forlik, og de tilbakemeldingene vi får, tyder også på at de fleste sakene løser seg nokså greit, sier Langsrud.

For å sikre at informasjonen fra klienten blir riktig oppfattet, er det alltid to jusstudenter om én klient. Hver uke samles alle saksmottakerne til et møte der de går gjennom hver enkelt sak, og diskuterer hvordan den best bør behandles. Er de fortsatt usikre, kontakter de en av veilederne. ­ Vi er jo ikke fullbefarne jurister, så dette er den beste måten å sikre forsvarlig behandling på, sier Langsrud. Hun er overbevist om at mer enn 200 av byens 20 000 studenter sliter med problemer av juridisk karakter, og understreker at spørsmålet ofte kan løses ved en enkelt telefonhenvendelse eller samtale.

Du behøver heller ikke gå langt for å finne råd. StudentJusHjelpa holder hus der folk ferdes: i Håkon Jarls gate 12 på Lade hver tirsdag kl. 11-14 (tlf. 73 51 52 50), på SU-kontoret Dragvoll hver onsdag kl. 9-12 (tlf. 73 59 82 41) og på SU-kontoret Gløshaugen hver torsdag kl. 11-14 (tlf. 73 59 83 25).

LISA OLSTAD

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu