AVMAKT OG ISOLASJON

Universitetets evne til å skape en følelse av tilhørighet er alarmerende lav når 40 prosent av studentene vurderer å slutte etter ett år, mener forsker Wenche M. Rønning. Forskningsprosjektet «Faglig sosialt prøveprosjekt» har fulgt 115 studenter fra studiestart i fjor og frem til i dag.

Prosjektet ble satt igang av Studentsamskipnaden i fjor. Det har som målsetning å kartlegge hvilke negative faktorer studentene møter i hverdagen sin og på hvilken måte dette kan forstyrre utdanningskarrieren. Studentene følges i en tre-årsperiode. I samarbeid med studentprest, studieveiledere og andre instanser innenfor Universitetssystemet vil man etterhvert forsøke å skape en bedre hverdag for studentene. Wenche M. Rønning ved SESAM(Senter for Samfunnsforskning) er prosjektleder, og har samlet inn data fra 350 studenter ved tre forskjellige fakultet. Prosjektgruppen består av 115 studenter som blir gitt tilbud av forskjellig karakter og deretter sammenlignet med kontrollgruppen.

Fremmedgjøring

Rønning mener det er alarmerende når 40 prosent av studentene vurderer å slutte ved universitetet etter ett år. Mange av disse studentene hadde i utgangspunktet bestemt seg for å ta cand. mag.-graden.

- Dette kan ha forskjellige årsaker, men inntrykket så langt er at veldig mange føler seg fremmedgjort. Ved universitetet er det ingen som tar vare på en ny student, og overgangen fra videregående skole blir for stor, sier Rønning.

Hun mener den enkelte student forsvinner i mengden, og gis liten mulighet til kontakt med fagansatte.

- Dette er kanskje i første rekke et ressursspørsmål, men det er påfallende liten kontakt mellom ansatte og studenter på dette nivået. Tallene fra spørreundersøkelsen viser at opptil 90 prosent av studentene aldri har snakket med sine forelesere.

Rønning stiller spørsmål ved dagens undervisningsform, som av studentene oppleves som en enveiskommunikasjon fra foreleser til student.



- Det spørs om denne læringsformen ikke er moden for en kraftig revisjon, sier Rønning.

Tallene viser også at den sosiale kontakten forøvrig er lav. Kun 0,8 prosent av de spurte treffer foreleserne sine i studentkantina. Rønning mener den lave sosial/faglige kontakten er et resultat av undervisningsformen: -Alt tyder på at undervisning i mindre grupper øker kontakten også utenfor selve undervisningssituasjonen, hevder hun.

Sosialt aktiv og disiplinert.

Wenche Rønning forteller videre at studentene i all hovedsak har et godt nettverk rundt seg på fritiden. 80-90 prosent av de spurte svarer bekreftende på dette. Over halvparten driver organisert idrett, og prioriterer «sunne» interesser som trim og trening. Under 50 prosent har for vane å gå på cafe eller bar. Rønning mener at myten om den øldrikkende cafestudenten med dette slår sprekker.

- Det virker som om flertallet av studentene bruker det meste av tiden sin på å lese og trene. Dette er kanskje et resultat av at kravet til en effektiv studiekarriere har økt, sier forskeren. Hun ser også dette i sammenheng med at bare én prosent av de spurte engasjerer seg studentpolitisk. Rønning mener forøvrig at dagens student er individorientert, og at den kollektive orienteringen er tonet ned. - Enkelte vil kanskje gå så langt som til å si at systemet har skapt effektive narsissister.

Tror på endring.

Prosjektet har gjennomført en rekke tiltak for at studentene i prosjektgruppa skal finne seg bedre til rette. I startfasen ble studentene samlet og ønsket velkommen til universitetet, samtidig som de fikk god informasjon om de velferdstilbud som eksisterte.

Tilbud om veiledningssamtaler med studierådgiver og kurs i studieteknikk har også inngått som tiltak. Til høsten blir prosjektgruppa tilbudt rådgivning innen jus, personlig økonomi, og kurs i skriving av eksamensoppgaver. Neste års innsats blir satt inn i forhold til bevisstgjøring av karrierevalg, arbeidsmarkedsinformasjon og jobbsøking.

- Vi forventer at det vil oppstå forskjeller mellom kontroll- og prosjektgruppen etterhvert, forteller Rønning. Hun håper spesielt at karriereplanlegging vil gi positive resultater.

Ustø skritt på den akademiske veien


Arne Gabrielsen
og Ståle Eriksen (Foto)