Mye ansvar - mye stress
På oppdrag fra Transportbedriftenes Landsforbund (TL) har fem
forskere fra Sintef Bygg og Miljøteknikk utarbeidet en rapport om
hvilke faktorer som påvirker bussjåførenes kjøreatferd
og sikkerhet.
Ragnhild Wahl er en av fem SINTEF-forskere med bakgrunn
fra NTNU, som har sett på rammebetingelsene til dagens bussjåfører.
Foto: Lars Kr. Iversen
Først og fremst er det forhold som kan føre til stress
og ulykker, forskerne har ønsket å klarlegge. Målet
for undersøkelsen er å sette fokus på helse, miljø
og sikkerhet i denne delen av transportnæringen. I tillegge til en
omfattende studie av kjøreatferd og sikkerhet, har forskerne gjort
dybdeintervjuer av sjåfører og deres sjefer i tre ulike norske
bussselskaper. Intervjuene omfatter tema som arbeidsmiljø, arbeidsbetingelser,
rekruttering og ansettelsesrutiner, trafikk, kjøretøy og
ulykker.Rapporten inneholder en oversikt over hva forskerne mener er generelle
rammebetingelser for kollektivtrafikken, men den gir også et unikt
innblikk i bussjåførenes hverdag. Skal vi tro funnene i rapporten,
står det forholdsvis dårlig til med bransjen som sliter med
økt konkurranse, dårlig rekruttering, lave lønninger
og høyt sykefravær. Likevel er arbeidsmiljøet blant
sjåførene godt, og de trives med jobben sin.
Stressende hverdag
Ragnhild Wahl er en av de fem Sintef-forskerne med bakgrunn fra NTNU,
som har jobbet med prosjektet, og hun sier til Universitetsavisa at hun
i løpet av undersøkelsene har fått erfare at bussjåførenes
arbeidsdag er blitt mer krevende.
- Sjåførene opplever yrket sitt som stadig mer belastende.
Det er mange krav de skal oppfylle - i forhold til busselskapets ledelse,
passasjerene, trafikken for øvrig og eget privatliv. Bussjåfører
har en kompleks arbeidssituasjon, og et stort ansvar. De intervjuede sjåførene
sier selv de opplever arbeidet sitt som meget stressende. Undersøkelsene
vi har gjort, viser at utviklingen har gått i negativ retning for
sjåførenes del når det gjelder arbeidsmiljø og
sikkerhet, sier Wahl.
Stor forskjell
Noe entydig bilde av sjåførenes hverdag er vanskelig å
fastslå da forskjellene mellom ulike selskaper er stor. Rapporten
deler busselskapene inn i tre hovedgrupper alt etter hvilken type busskjøring
det er snakk om. Rammebetingelsene er vidt forskjellige for bussjåføren
som kjører turbuss over lang distanse, og sjåføren
som kjører skolebuss eller bybuss. Store bussulykker med mange skadde
skjer hovedsakelig utenfor tettbygde strøk, mens et flertall av
de mindre ulykkene skjer innenfor tettbygde strøk. Videre skjer
en større andel av bussulykkene om vinteren, og særlig i månedene
fra januar til mars. Turbussene viser seg å være nyere og mer
komfortable enn bybussene og skolebussene. Skolebussene er eldst og av
dårligst kvalitet sammenlignet med de to andre busstypene, men også
bybussene er i følge sjåførene dårlig vedlikeholdt
og gamle. Dessverre er det blitt slik at hensynet til lave kostnader og
lønnsom drift av busselskapene i mange tilfeller overskygger hensynet
til sikkerhet, skriver forskerne i rapporten. Wahl understreker dette poenget
overfor Universitetsavisa.
- De intervjuene vi hadde med ledelsen i busselskapene og de intervjuene
vi hadde med sjåførene, var veldig lite sammenfallende. Det
er tydelig at de to gruppene vektlegger helt forskjellige sider ved bussdriften.
Sjåføren er opptatt av sin arbeidshverdag mens ledelsen er
mest opptatt av økonomi, sier Wahl.
Framtidsutsikter
Forskerne skriver avslutningsvis i rapporten at det bør utredes
hvilke konsekvenser økt konkurranse og anbudsinnføring vil
medføre for bussjåførenes jobbsituasjon. Det vil være
viktig å følge utviklingen nøye med hensyn til skader
på person og materiell, arbeidsbetingelser og kvalitetsstandarder
i selskapene, etter hvert som anbud blir stadig vanligere innen busstransportnæringen.
Videre heter det at samferdselsmyndighetenes ansvar for sikkerheten og
enkeltsjåførers arbeidsmiljø bør vektlegges
sterkt i fremtiden. Myndighetene har mulighet til å stille strenge
krav til anbyderen, både hva gjelder generell kompetanse hos sjåførene
og selskapets interne opplæring og kvalitetssikring. Selskapene selv
frykter at innføring av anbud og sterkere konkurranse selskapene
imellom kan ha en negativ effekt på sikkerheten.
TEKST: LARS KR. IVERSEN
Les
også: Effektivisering fører til stress |