NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør

Teknisk ansvarlig:
Erik Prytz Reitan

 
Etterspurte P-lapper

Når Hallfrid Sunde kommer på jobb i hovedbygget på Gløshaugen klokka 7.30, står det allerede en lang kø og venter på å få parkeringstillatelse. 

Den nye parkeringsordningen på Gløshaugen og tilliggende områder trådte i kraft den 1. februar. Kampen om de 1500 parkeringsplassene er knallhard, det er utdelt 2200 tillatelser. Den som ikke har en slik tillatelse, vil i alle fall fra neste uke av stå i fare for å få parkeringsbot av Parkeringsseksjonen i Trond-heim kommune.

For den som bare skal på besøk på Gløshaugen og må bruke bil, finnes det imidlertid en løsning. I vakta i hovedbygget på Gløshaugen skrives det ut dagparkeringssedler som travle bilister med gode grunner kan be om å få. De første dagene etter 1. februar har trafikken i vakta vært større enn stor.

- Jeg rekker ikke annet enn å skrive ut parkeringssedler, forteller Hallfrid Sunde i en kort pustepause. - Det er de færreste som har oppdaget at det er mulig å søke om mer enn én dag om gangen. Har folk gode grunner, kan vi innvilge flere dager og opptil ei uke, sier Hallfrid Sunde.

- Det er mest håndverkere og fagfolk som skal gjøre en jobb på Gløshaugen, som kommer hit, men det er også en god del studenter som behøver parkering, ikke minst fordi det har blitt mer vanlig for studenter å ha bil. Når studenter har familie og småbarn, hender det at ungene må til lege eller annet som gjør at de trenger bilen, forklarer Geir Magne Rotabakk, avdelingsleder i Sikkerhets- og serviceseksjonen. I dag skriver Hallfrid Sunde ut om lag 150 parkeringssedler hver dag. Det er imidlertid håp om at antallet etter hvert stabiliserer seg på det halve.
 
 

TEKST: EINAR MYRENGET
 


Les også: Reglement for tildeling av parkeringstillatelse