Page 7 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
Rapporten «NTNU Visjon 2060 – Campusutvikling» er
resultat av et utredningsarbeid gjennomført høsten 2013
ved NTNU. Initiativet kom fra tidligere rektor Torbjørn
Digernes i mai 2013, som sammen med påtroppende
rektor Gunnar Bovim igangsatte NTNUs Visjonsprosjekt.
Mandatet har bestått i å utarbeide visjoner for campus-
utvikling i et 50-årsperspektiv for hele NTNU. Rappor-
ten beskriver hvordan campusutvikling kan bidra til å
opprettholde og videreutvikle NTNU som et attraktivt
universitet med utgangspunkt i dets egenart.
Viktige premisser for analysen har vært utfordringer
skapt av nye omstendigheter – blant annet behov for
økt fleksibilitet, en ny digital virkelighet og økt inter-
nasjonalisering – og hvordan en strategisk tilnærming
til campusutvikling kan understøtte videreutvikling
av institusjonen. Arbeidet er fundert i NTNUs strategi
2011– 2020, «Kunnskap for en bedre verden».
NTNUs EGENART SOM UNIVERSITET
Stortinget la klare føringer for den nye institusjonen da
NTNU ble etablert fra 1. januar 1996. Som navnet tilsier
skal universitetet ta et nasjonalt ansvar for teknisk-
naturvitenskapelig forskning og utdanning – dette er
NTNUs hovedprofil. Samtidig skal NTNU være et bred-
deuniversitet som inkluderer humaniora, samfunnsvi-
tenskap, medisin, arkitektur og kunst, der disiplinene
utvikles på egne premisser. Endelig skal NTNU ta et
særlig ansvar for å utvikle tverrfaglig samarbeid og
kunnskap.
Måten vi arbeider på ved NTNU i dag kjennetegnes av å
være eksperimentell, tverrfaglig, og basert på samspill
med arbeidsliv og samfunnet rundt. NTNUs egenart er
en styrke i nasjonal og internasjonal sammenheng. I
en akademisk verden i rask utvikling og endring er det
viktig å ha en tydelig profil, samtidig som institusjonen
må være dynamisk nok til å tilpasse seg nye krav og be-
hov. Utvikling av campus er et viktig virkemiddel i denne
sammenhengen. Det har vært sentralt i gruppas arbeid
å analysere hvordan NTNUs egenart påvirker krav til
utforming av bygninger og infrastruktur.
Det finnes ulike strategiske tilnærminger til forskning,
utdanning, kunstnerisk arbeid, formidling og nyskaping
basert på dagens hovedprofil. I denne rapporten er det
beskrevet ulike perspektiver på det fremtidige NTNU,
med utgangspunkt i spørsmål som:
• Hvilke globale endringer påvirker oss?
• Hvordan vil nye teknologier omforme utdanning
og forskning?
• Hva vil den massive økningen i nettbaserte
utdanningstilbud ha å si for undervisning
og studenttilstrømming?
• Hva skjer med offentlig finansiering og
andre rammebetingelser?
• Hvilke faktorer er viktige når fremtidens studenter
og forskere skal velge studie- og arbeidssted?
Det overordnete målet for arbeidet har vært å analy-
sere hvordan utformingen av campus kan underbygge
NTNUs attraktivitet i en fremtid med økt konkurranse
innen forskning og høyere utdanning.
HVA PÅVIRKER UTVIKLINGEN AV UNIVERSITETENE?
En av de store endringene de siste tiårene er en økt
internasjonalisering av økonomi, politikk og viten-
skap. Det er grunn til å tro at denne utviklingen vil
fortsette, og kan komme til å berøre enda flere deler
av samfunnslivet. Internasjonalisering drives av mange
faktorer, slik som vekst i verdenshandelen, investering,
og utdanning. Men først og fremst er internasjonalise-
ring et resultat av nye teknologier for kommunikasjon
og transp
tid utgjør
tidligere
Visjonsg
er særlig
versitete
overskrif
• Et inter
• Nye utd
• Attrakt
• Univers
• Strateg
Et intern
dervisni
EU har s
kaller «k
kning, ut
også for
forskning
ningsins
nasjonal
betydelig
internas
utvekslin
Hensikte
å øke bå
studente
mangfold
Nye utda
Digitale o
mere må
verdi ska
universit
• Sammendrag