Page 68 - NTNU2060

Basic HTML Version

Fortsatt vil det være det slik at noen utdanninger
helt eller delvis krever fysisk deltakelse og personlig
kontakt. Det gjelder ikke minst fag med stort innslag av
praksis, som finnes innen alle NTNUs disipliner. Selv
om IKT-baserte læringsformer dominerer, vil en god del
undervisning og trening ennå måtte foregå på tradi-
sjonelt vis, gjerne i konsentrerte deler av studieåret og
under periodiske samlinger.
NYSKAPENDE FORSKNING OG KUNST
Den sterke satsingen på digitalisering og virtualise-
ring vil få konsekvenser for forskning og kunstnerisk
virksomhet ved NTNU. En økende andel av den eksperi-
mentelle virksomheten vil foregå som avansert simule-
ring, med bruk av avansert robotikk og IKT, og med høyt
teknologiinnhold. NTNU kan styrke sin merkevare som
nyskapende og teknologisk ledende. Dette gjelder innen
alle de tradisjonelle disiplinene. De fleste fag vil utvikle
en teknologisk tilnærming og metoder som understre-
ker dette, og tungregneanlegget vil være flittig i bruk.
NTNU blir en magnet på mennesker og bedrifter som
ønsker å være i teknologifronten, og nyskapingsvirk-
somheten kommer til å vokse i regionen. Den digitale
infrastrukturen vil gjøre det lettere for NTNU å delta
aktivt i et internasjonalt forskningsnettverk av samar-
beidende institusjoner som stiller sine virtuelle labora-
torier, datasett og verktøy til disposisjon for hverandre.
Dette vil både studenter og ansatte dra nytte av.
Kunstnerisk virksomhet og utdanning kan få et løft
gjennom mulighetene for samskaping og samarbeid
med internasjonale kolleger i sann tid og i 3D. Utbredt
formidling av verk og forestillinger på digitale plattfor-
mer vil styrke NTNUs omdømme på og rekruttering
til kunstfeltet, der det tverrfaglige samarbeidet med
teknologimiljøene oppfattes som unikt.
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ser muligheter
med å kombinere IKT og lek eller kunst - også blant barn.
CAMPUS
Campus
struktur
lingen er
og fysiske
de tunge
sible eks
sentre. D
møteplas
og læring
informas
finner en
sjonslabo
og ekspe
hvilket fa
stilles på
Både ford
studenter
til enhver
arealer k
somhet, s
Den elek
førstekla
knyttet ti
opp. I tille
selvhjelp
stasjoner
sørger fo
formidlin
Informas
det digita
Campus
der de so
utenfor fa
omkring.
Fra CLVR-lab’en (Colloboration Learning Virtual Reality) ved
Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk