Page 67 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
ser og samarbeidsarealer, kafeer og kulturarenaer,
treningslokaler og velferdstilbud osv. Mange av disse
funksjonene eksisterer i den porøse grensesonen
mellom byen og universitetet, SINTEF og sykehuset.
Trondheims identitet som universitetsby blir enda tyde-
ligere, nasjonalt og internasjonalt. Campus er ikke bare
sentrumsnær, den er en integrert del av bykjernen.
Dette forsterkes ved at boliger for studenter, ansatte og
gjester finnes i kort avstand fra campus. Mange av dem
er praktiske gjennomgangsboliger, lik hoteller, tilpasset
den økte student- og forskermobiliteten. Miljøavtrykket
fra en kompakt og høy-teknologisk campus er vesentlig
mindre enn tidligere.
NTNU tilbyr fortsatt mange unike emner, men studen-
tenes kunnskapsportefølje er like gjerne satt sammen
av emner fra mange universiteter. I likhet med utvik-
lingen i så mange andre markeder tidlig på 2000-tallet,
har også NTNU blitt en tilbyder av “skreddersøm i et
massemarked”. Det betyr at studietilbud tilpasses den
enkelte student ut fra profil og interesseområde. Som
en del av dette har «livslang læring» blitt et bærende
prinsipp, og mer enn halvparten av NTNUs studenter er
over 35 år. NTNUs rekrutteringsstrategi og forretnings-
modell har blitt svært sentrale, og utfordres kontinuer-
lig.
Selv om NTNUs studietilbud og organisering i utstrakt
grad gjenspeiler den digitale utviklingen, har vi holdt
fast ved tanken om at sosialt samvær og opplevelse
av tilhørighet er viktig. NTNU har derfor valgt å legge
svært godt til rette både for gjestende studenter og fa-
geksperter som tilbringer mye av tiden sin på campus,
og for dem som besøker NTNU for en kortere periode. I
samarbeid med Trondheim kommune har vi blant annet
utviklet programmet «Studenten som gjest». Hensikten
er å invitere dem som kommer til byen inn i et sam-
funnsfellesskap med mange tilbud av faglig, kulturell og
sosial karakter.
UTDANNING UTEN GRENSER
IKT-revolusjonen gjør det mulig både å gjenskape
virtuelt de tradisjonelle læringsarenaene og å utvikle
helt nye former for studier og utdanning. Forelesningen
i auditorium vil bli erstattet av undervisning i digitale
kanaler med muligheter for enten interaksjon i sann tid
eller avspilling når det passer studenten. Alt lære- og
kunnskapsstoff vil være tilgjengelig på mobile plattfor-
mer, hvor som helst og når som helst. De aller fleste
individuelle og felles øvinger finner sted på nettet, og
det samme gjelder evaluering. Mye av det tradisjonelle
laboratoriearbeidet er erstattet med simulering på da-
tamaskin og virtuelle laboratorier. Studentene er utstyrt
med elek
personve
På denne
stavelig o
kan i prin
likevel in
integrasj
universit
og utdan
valgfrihe
viskes ut
virkeligg
Forskerne fra NTNU og SINTEF lager materialer ved hjelp av nanoteknologi.