Background Image
Previous Page  47 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 58 Next Page
Page Background

del 4 | diskusjon og konklusjon

45

av kort varighet og at ungdommene opplever mange

flyttinger, noe som vanskeliggjør å etablere gode

og nære vennskap med skolekamerater eller andre

man treffer gjennom fritidsinteresser. Vennskap

er spesielt viktig for den psykologiske utviklingen i

ungdomstiden, da intimitet, fellesskap og fortrolighet

med venner er sentralt (del Valle et al., 2010).

I Norge har man en tradisjon for å skille

barneverntjenesten fra helsetjenesten. Dette gjør at

ungdommene som er plassert i barneverninstitusjon

ikke er garantert å få den helsehjelpen de har krav på.

Vi vet at 90 % av ungdommene oppgir at de har bodd

i barneverninstitusjon i løpet av de 3 siste månedene

og at forekomsten av minst én DSM-IV diagnose

innenfor de 3 siste månedene er på 76 %. Når kun 25

% av ungdommene oppgir at de har fått hjelp fra BUP

innenfor dette tidsrommet og bare 38 % oppgir å ha

fått noen som helst form for psykiatrisk hjelp i samme

tidsrom, er dette etter vår mening urovekkende

lavt. Den høye forekomsten av komorbiditet

(samsykelighet) mellom angst, depresjon og alvorlige

atferdsforstyrrelser reflekterer kompleksiteten i det

disse unge sliter med. Det finnes i dag evidensbaserte

psykiatriske intervensjoner for disse lidelsene, men

kunnskapen om hva som er den beste behandlingen

og omsorgen for ungdom med komplekse problemer

er ennå for svakt utviklet.

Selv når ungdommen oppgir å ha vært i kontakt med

psykiatrien, vet vi ikke noe om kvaliteten på tilbudet

som er gitt eller effekten av dette. På bakgrunn av

den høye komorbiditeten mellom nevropsykiatriske

diagnoser, internaliserende- og eksternaliserende

lidelser og tilknytningsforstyrrelse, byr denne

typen pasienter på spesielle utfordringer for

behandlingsapparatet.

Ansatte i barneverninstitusjoner er hovedsakelig

utdannet og kompetente i miljøterapi, det vil si til

å tilby et positivt sosialt miljø, gi omsorg og sette

grenser. De er ikke utdannet i å se psykiske vansker,

forstå psykiatriske diagnoser eller drive psykiatrisk

behandling. I tillegg er det tillatt å ha inntil 50 %

ufaglærte blant ansatte i barneverninstitusjoner

(Barnevernloven, 2008). Barneverninstitusjoner har

ikke forutsetninger for å ivareta fullverdig oppgavene

som hører til innen psykisk helsevern for barn og

unge (BUP). Ettersom de barnevernansatte ikke har

den psykiatriske fagkompetansen og ungdommene

har store utfordringer knyttet til komorbiditet av

internaliserte og eksternaliserte lidelser, og det er

en stor utfordring hvordan ungdommene skal få det

skreddersydde behandlingstilbud de har rett og krav

på.

Det har blitt hevdet at henvisninger for barnevernsbarn

til BUP blir avvist fordi omsorgssituasjonen er uavklart

eller at ungdommene ikke er motiverte (Aamodt, 2011;

Agledal et al., 2006). I en rapport fra Helsetilsynet

(2012) slås det fast at det finnes lite forskning på

om dette fortsatt er tilfelle etter at det kom nye

retningslinjer for poliklinikker for psykisk helsevern i

2008, men en rapport av Lurie (2010) indikerer at dette

er noe som fortsatt diskuteres som en utfordring blant

ansatte i barnevernet og BUP.

Tanken om å reorganisere barneverntjenesten og

barne- og ungdomspsykiatrien er i midlertidig ikke ny.

Sitter og Wessel Anderson (2008) beskriver hvordan

det daværende Sosialdepartementet og Barne- og

familiedepartementet i 1992 initierte et prosjekt som

hadde som formål å styrke samarbeidet mellom

ulike offentlige tjenester og skape et bedre tilbud

til deres brukere. Seks fylkeskommuner deltok

(Oslo, Hedemark, Rogaland, Møre og Romsdal, Sør-

Trøndelag og Troms). Fylkeskommunene valgte ulike

tilnærminger til prosjektet. Dette prosjektet førte ikke

til noe varig forbedring i tilbudet.

Flatøutvalget (NOU, 2009) forslo at barnevernet og

helseforetakene skulle opprette felles institusjoner.

Man ser derimot at den eneste institusjonen som

da eksisterte som et samarbeid mellom barnevern

og PHBU, Seljelia, ble omdefinert til annet formål

i 2010 (Lurie, 2013). Oslo kommune og Ullevål

universitetssykehus hadde i en felles satsing gode

intensjoner om å etablere helhetlig omsorgs- og

behandlingstilbud (Barne- og familietaten, 2010), men

har ikke lyktes med dette. Helse-Nord Trøndelag og

BUFetat region Midt-Norge har i 2014 etablert et tilbud

med felles akutt plassering av ungdom mellom 12-18

år ved Sykehuset Levanger, og utvider med felles akutt

utredning av plasserte barn og unge i 2015.

På bakgrunn av resultatene i vår studie mener vi

myndighetene nå er nødt til å ta inn over seg alvoret

i at et så høyt antall av unge under offentlig omsorg

har psykiske lidelser som er behandlingstrengende,

og ikke får den helsehjelpen de har behov for. Den

nære historie viser at man ikke rent administrativt

kan «organisere seg bort» fra problemet med at

så mange unge i offentlig omsorg har psykiatriske

diagnoser. Man må i fellesskap, på tvers av lovverk,

departementer og direktorater, utvikle nye, gode

behandlingstilbud for unge i barneverninstitusjoner.

Dette må jobbes frem gjennom intervensjonsforskning

og implementering av modeller som har vist seg å

være effektive. Dette vil nødvendigvis ta tid og kreve

ressurser. I et samfunnsøkonomisk perspektiv burde

både klinkere, barnevernansatte og myndighetene

ha interesse av å bedre den psykiske helsen til

ungdommer i barneverninstitusjoner, fordi man vet

at psykiske lidelser i ungdomsårene fører til svak

fungering i voksen alder (Giaconia, Reinherz, Paradis,

Hauf, & Stashwick, 2001).