Motstand mot undervisningsplikt
Forslag om å innføre delte stillinger på Vitenskapsmuseet har satt de
ansatte i harnisk.
- Universitetsledelsen kan umulig ane
konsekvensene av et slikt vedtak, sier Otto Frengen og Jan Ivar Koksvik,
som er alvorlig bekymret for museets framtid.
Otto Frengen og Jan Ivar Koksvik går sterkt imot forslag om tvungen
undervisningsplikt på VM.
FOTO: KJETIL JAKOBSEN
Forslaget er under behandling i Kollegiet og går ut på at vitenskapelige
ansatte ved VM skal bruke minst 20 prosent av arbeidstida til
undervisning på fakulteter. - Dette vil gå hardt utover våre primære
arbeidsområder, sier Jan Ivar Koksvik, amanuensis ved Zoologisk avdeling.
Han stiller spørsmål om forslagsstillerne er kjent med hvordan arbeidet ved
VM er organisert og fordeler seg.
Arbeidsdeling
- Arbeidet for en ansatt ved Vitenskapsmuseet er, og må nødvendigvis
fortsatt være, ganske forskjellig fra andre deler av universitetet. Mens
forskning og undervisning normalt utgjør de to hovedkomponentene for
vitenskapelige universitetsstillinger, har man ved VM en tredeling som
består av forskning (47 prosent) oppbygging/ vedlikehold av vitenskapelige
samlinger (25 prosent) og formidling (15 prosent). Prosentfordelingen er
normalt vedtatt av Museumsstyret og omfatter videre fem prosent
administrasjon og åtte prosent undervisning. Undervisningen har vesentlig
bestått i veiledning og kurser på hovedfags- og doktorgradsnivå og innenfor
aktuelle områder for VMs forskning. Den har vært frivillig og utført på
avtalebasis. Å øke undervisningsandelen til minst 20 prosent vil
nødvendigvis måtte gå ut over deler av den andre virksomheten. Dette er
helt uakseptabelt, med tanke på VMs ansvar og forpliktelser i forhold til
vitenskapelige samlinger og formidling, fremhever Koksvik. Han mener at en
slik undervisningsplikt bare i liten grad kan kompenseres ved nye
stillinger. Hver vitenskapelig ansatt har i dag ansvar knyttet til sitt
spesialområde, og ved en kompensasjonsordning for 20 prosent undervisning
vil i beste fall hvert femte spesialområde bli styrket med en ny stilling.
Minst fire av fem ansatte vil få undervisning som en ekstrabelastning det
ikke kan kompenseres for. Koksvik er meget bekymret for VMs fremtid dersom
den foreslåtte undervisningsplikten blir vedtatt. De styrende organer ved
NTNU må kunne akseptere at innholdet i vitenskapelige museumsstillinger må
være forskjellig fra tilsvarende ved undervisningsenhetene. NTNU vil være
mest tjent med å satse sterkere på formidlings- og samlingsarbeidet ved VM
heller enn å bygge det ned, og finne løsninger på behovet for
undervisningspersonell på annen måte, hevder Koksvik.
Viktige prinsipper
Frengen, som er forskningstekniker ved Zoologisk avdeling og sitter som
representant for det teknisk- administrative personalet i Kollegiet,
slutter seg til Koksviks betenkeligheter og mener at saken også har flere
prinsippielle sider.
- Den største innvendingen gjelder saksbehandlingen, sier han. - Jeg mener
at saken burde ha vært behandlet både i Museumsstyret og i Kollegierådet
samt ha vært ute på generell høring i fagmiljøene før den havnet i
Kollegiet. Jeg beklager sterkt at rektoratet og universitetsdirektøren
presser frem saken så sterkt og vil ha den ferdigbehandlet i nåværende
Kollegium. Jeg har også betenkeligheter med å være med på et vedtak som
ikke er klarert rent juridisk i forhold til en avtale som er inngått mellom
Staten og Det Kongelige Norske Videnskapers Selskap, Stiftelsen,
understrekter Frengen.
Videre forteller han at det er usikkert om delte stillinger kan innebære at
de ansatte blir valgbare på to steder. - Hvis så er tilfelle, vil den
administrative belastningen bli urimelig stor. Ved en slik ordning frykter
vi en nedgradering av den faglige styringen av VM, sier han.
Frengen lurer også på hvorfor spørsmålet om delte stillinger, som første
gang dukket opp i et notat fra rektoratet til Underdalsutvalget, bare skal
gjelde for VM. - Jeg kan ikke se at spørsmålet om delte stillinger har fått
støtte fra noe fagmiljø da Underdalsutvalgets innstilling var på
høringsrunde. Jeg gad vite hvordan fagmiljøene på f.eks. Dragvoll og
Gløshaugen ville reagere, hvis de ble pålagt å bruke 20 prosent av
stillingene til vitenskapelige samlinger og formidling, og at Kollegiet
bestemte dette uten en formell høring?
SR
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: www-admin@www.ntnu.no
Last modified:18:47:36 1996-03-27