Kategorier
Innovative læringsarealer

NTNU går foran i utviklingen av læringsarealer

Mandag 25. oktober var kunnskapsminister Henrik Asheim på NTNU, og klippet blant annet snoren for R2 i Realfagsbygget på Gløshaugen – et tradisjonelt auditorium ombygd til et fleksibelt og interaktivt læringsareal.

Les mer om besøket Universitetsavisa – Slik vil regjeringen av nye læringsarealer skal være

I stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» peker regjeringen blant annet på at ulike studentaktive undervisningsformer og studentaktiv forskning har vist seg å gi gode resultater. Dette har ombyggingen av R2 forsøkt å svare på, ved å bli et mer fleksibelt læringsareal. Etter ombyggingen har R2 fremdeles kateter, prosjektor og tavle som som vi kjenner fra tradisjonell auditoriums-undervisning. Pultrekkene er imidlertid byttet ut med 3 «trinn», hvor det er fordelt 28 gruppestasjoner. Hver stasjon har en felles skjerm som kan tilkobles medbrakte enheter. Ved skjermene har hver gruppe også et white board, en høytaler, og en mikrofon. Ved kateteret kan faglærer/underviser ha regi på hvilket innhold som deles på skjermene.

Slik har man forsøkt å legge til rette for økt studentaktivitet, økt samarbeid, og mulighet til å variere mellom ulike læringsaktiviteter.

R2 har kapasitet til 160 studenter og tas i bruk av utvalgte fagmiljøer september 2017.

Har du lyst å teste ut R2 i 2018?

Alle fagmiljø kan søke om å teste ut R2 i 2018. NTNU tilbyr støtte både i opplæring, bruk og evaluering. Les mer om booking og opplæring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *