Dyslektikere får spesialordning
Jan Roar Bernhardtsen er dyslektiker. Ord og bokstaver har
siden folkeskolen vært et mareritt. Innbitt vilje og en egen
evne til aldri å gi opp, har ført til at han nå
studerer sosiologi og personalpsykologi på Dragvoll. I
tillegg står han i spissen for at studieforholdene må
legges til rette for studenter med skrive- og lesevansker.
NTNU har ingenting å skamme seg over sammenliknet med
andre universiteter når det gjelder arbeidet med å
legge forholdene til rette for studenter med ulike
funksjonshemninger. Naturligvis kunne innsatsen vært større,
men rådgiver Anne Lise Wibe i studieavdelingen forteller at
Kollegiet allerede i fjor vedtok en handlingsplan med tiltak for
perioden 1998 til 2002. I fjor var det 160 og i år var
det enda flere studenter som benyttet seg av tilbudet om «tilrettelagt
eksamen», noe som i praksis betyr èn time ekstra tid
på oppgaven.
Tøft møte med NTNU Jan
Roar Bernhardtsen gikk selv i mange år uten å ane at
han hadde dysleksi. Han hadde toppkarakterer i muntlig på
skolen, men de skriftlige prøvene gikk som regel dårlig.
Etter hvert begynte Jan Roar å tvile på sine egne
evner - i alle fall når de dårlige karakterene fra
videregående lå på bordet. -
Jeg er ganske sta, og etter å ha jobbet i noen år,
trodde jeg at jeg skulle klare å forbedre karakterene på
et privat gymnas. Og det var først da jeg begynte på
Trondheim private gymnas, at en rådgiver ante uråd.
Jeg ble sendt til Logopedisk senter. Der brukte de ikke lang tid på
fastslå at jeg hadde dysleksi. I
dag er Jan Roar Dragvoll-student på tredje året, men
han forteller at møtet med universitetet var tøft.
- Her blir man i stor grad overlatt til seg selv. Og som
dyslektiker bruker man ekstra lang tid på å få
med seg pensum.
Lydbøker Dysleksi er ikke noe
man kan «helbrede» eller lære av seg. Men en måte
å gjøre livet lettere på, er å lære
seg en rekke knep og metoder. Selv har Jan Roar hatt stor nytte av
lydbøker. - Når det meste av
energien går med til i det hele tatt å forstå
hva som står på linjene, er det ikke like lett å
få med seg innholdet. Om ordet «bil» står
i teksten, kan jeg lett assosiere det med noe jeg kjenner. Står
det derimot «demokrati», må jeg bruke lang tid på
å dekode det som står der. Det dukker ikke opp noe
umiddelbart bilde i mitt hode, og da er det klart at læreprosessen
blir veldig vanskelig.
Utredning hos logoped Anne Lise Wibe,
som er NTNUs rådgiver for funksjonshemmede studenter, mener
hun har snakket med de fleste studenter med skrive- og
lesevansker ved universitetet. Samtidig understreker hun at det er
en betydelig underrapportering, og at det egentlige antallet
dyslektikere er mye større. Alle har de det til felles at
de synes det er flaut. Dysleksi har imidlertid ingenting med
intelligensen å gjøre, men skyldes en «koplingsfeil»
i et senter i hjernen. - For å
gjøre situasjonen lettere for den som har dysleksi, er det
en rekke tiltak som kan settes inn. Det er imidlertid en
forutsetning at studenter som har denne funksjonshemningen, kommer
til rådgivningstjenesten. Vi kan naturligvis ikke gjøre
noe med dysleksien, men vi lover å strekke oss langt for å
tilrettelegge studieforholdene for den enkelte, sier Wibe.
Pensumliste på kassett Jan Roar
Bernhardtsen mener NTNUs viktigste innsats for dyslektikere, så
langt, nettopp er rådgiverstillingen til Anne Lise Wibe. Men
han mener det finnes en lang rekke konkrete tiltak som kan settes
ut i livet, tiltak som bare delvis er iverksatt i dag:
* Utvidet tid på eksamener. * Mange
dyslektikere ønsker tilgang på PC. *
Forelesere må gjøres oppmerksom på
dyslektikere, slik at forelesningsnotater kan deles ut.
* I tillegg ønsker Bernhardtsen at pensumlista for det
enkelte fag utdeles tidligere, slik at dyslektikeren kan få
tid til å spille inn stoffet på kassett før
studiene begynner. TEKST:
EINAR MYRENGET
|