NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet 
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes 

Teknisk ansvarlig: 
Erik Prytz Reitan

 
Forskerbesøk i 30 skoleklasser 

Fysikerne ved NTNU går nye veier i forskningsformidling og rekruttering. Nå tar nesten alle forskerne ved Institutt for fysikk seg en tur ut i grunnskolen. 

Grunnskolens nyeste læreplaner legger vekt på at elevene skal lære om naturvitenskap og at de selv skal bruke vitenskapelige arbeids- og tenkemåter. Fagdidaktisk forskning har imidlertid vist at dette i liten grad følges opp i klasserommet - og stadig færre elever i videregående skole velger fysikk, matematikk og kjemi som studieretningsfag. Dette påvirker igjen rekrutteringen til universitets- og høgskolestudier, og mangelen på fysikklærere i framtida ser ut til å bli dramatisk. Noe som igjen vil forsterke en nedadgående spiral. 

Samtidig er det slik at de fleste skolebarn har en noe mytebefengt oppfatning av hva forskere er: sære, verdensfjerne, superintelligente, bebrillede skapninger i hvit frakk, omgitt av kolber og reagensrør. 

Dette var utgangspunktet for at Institutt for fysikk bestemte seg for å søke NTNUs formidlingsutvalg om prosjektmidler. - Vi ønsker at elevene skal forstå at vitenskapelig kunnskap er ideer og forestillinger skapt av forskere, at nye ideer testes empirisk og drøftes i det vitenskapelige miljøet, at det er en viss usikkerhet knyttet til det forskere vet, men at etablert vitenskapelig kunnskap er godt fundamentert erkjennelse, og så videre. Dessuten vil vi gjerne normalisere elevenes ideer om forskeren. Og, selvfølgelig, slå et slag for vårt eget fag. Det sier førsteamanuensis Per Morten Kind ved Fakultet for fysikk, informatikk og matematikk, som er ansvarlig for prosjektet. 

Og prosjektet, det går i korthet ut på at naturfaglærere på 5. -10. klassetrinn, i Sør-Trøndelag fylke, fikk tilbud om forskerbesøk i fysikktimen. Ikke en forsker med munnen full av vanskelige, vitenskapelige termer, men en som tok utgangspunkt i det pensumstoffet klassen likevel arbeidet med, og la opp en skoletime eller to på barnas egne premisser - grundig forberedt i samarbeid med klasselæreren. En time med litt vanlig pensumundervisning om temaet, med litt prat om forskerens eget arbeid og problemstillinger, med spørsmål fra elevene, og gjerne også med praktiske øvelser. 

30 skoleklasser har takket ja til tilbudet, som kom i gang før jul. Mesteparten av timene skal holdes utover seinvinteren og våren, og nesten alle de vitenskapelig ansatte ved Institutt for fysikk er med. - Så godt som alle har vært positive; og de som allerede har vært på skolebesøk, synes det har vært spennende. Og mange har blitt positivt overrasket over nivået på elevenes fysikkunnskap, sier Per Morten Kind.
  
   
Les også: 6A møtte forsker