Forskerbesøk i 30 skoleklasser
Fysikerne ved NTNU går nye veier i
forskningsformidling og rekruttering. Nå tar nesten alle
forskerne ved Institutt for fysikk seg en tur ut i grunnskolen.
Grunnskolens nyeste læreplaner legger vekt på at
elevene skal lære om naturvitenskap og at de selv skal bruke
vitenskapelige arbeids- og tenkemåter. Fagdidaktisk
forskning har imidlertid vist at dette i liten grad følges
opp i klasserommet - og stadig færre elever i videregående
skole velger fysikk, matematikk og kjemi som studieretningsfag.
Dette påvirker igjen rekrutteringen til universitets- og høgskolestudier,
og mangelen på fysikklærere i framtida ser ut til å
bli dramatisk. Noe som igjen vil forsterke en nedadgående
spiral.
Samtidig er det slik at de fleste skolebarn har en noe
mytebefengt oppfatning av hva forskere er: sære,
verdensfjerne, superintelligente, bebrillede skapninger i hvit
frakk, omgitt av kolber og reagensrør.
Dette var utgangspunktet for at Institutt for fysikk bestemte
seg for å søke NTNUs formidlingsutvalg om
prosjektmidler. - Vi ønsker at elevene skal forstå at
vitenskapelig kunnskap er ideer og forestillinger skapt av
forskere, at nye ideer testes empirisk og drøftes i det
vitenskapelige miljøet, at det er en viss usikkerhet
knyttet til det forskere vet, men at etablert vitenskapelig
kunnskap er godt fundamentert erkjennelse, og så videre.
Dessuten vil vi gjerne normalisere elevenes ideer om forskeren.
Og, selvfølgelig, slå et slag for vårt eget
fag. Det sier førsteamanuensis Per Morten Kind ved Fakultet
for fysikk, informatikk og matematikk, som er ansvarlig for
prosjektet.
Og prosjektet, det går i korthet ut på at naturfaglærere
på 5. -10. klassetrinn, i Sør-Trøndelag fylke,
fikk tilbud om forskerbesøk i fysikktimen. Ikke en forsker
med munnen full av vanskelige, vitenskapelige termer, men en som
tok utgangspunkt i det pensumstoffet klassen likevel arbeidet med,
og la opp en skoletime eller to på barnas egne premisser -
grundig forberedt i samarbeid med klasselæreren. En time med
litt vanlig pensumundervisning om temaet, med litt prat om
forskerens eget arbeid og problemstillinger, med spørsmål
fra elevene, og gjerne også med praktiske øvelser.
30 skoleklasser har takket ja til tilbudet, som kom i gang før
jul. Mesteparten av timene skal holdes utover seinvinteren og våren,
og nesten alle de vitenskapelig ansatte ved Institutt for fysikk
er med. - Så godt som alle har vært positive; og de
som allerede har vært på skolebesøk, synes det
har vært spennende. Og mange har blitt positivt overrasket
over nivået på elevenes fysikkunnskap, sier Per Morten
Kind. Les
også: 6A møtte forsker |