Dateringsmetodikk og utvikling av kronologier

Forskningsområder ved NTNU Vitenskapsmuseet:

Dateringsmetodikk og utvikling av kronologier

Dateringer og kronologisk rekkefølge av hendelser er grunnlag for å kunne trekke konklusjoner både innenfor forskning og forvaltning. Innenfor forskning vil datering av funnmateriale være av betydning i arkeologi, geologi og biologi. Innenfor forvaltningen vil presise dateringer være viktig for å ta avgjørelser basert på Kulturminneloven.

Prosjekter

Ved å studere områder som tidligere var dekket av innlandsis, er det mulig å lære mer om hvordan innlandsisen interagerer med blant annet langsiktige klima og havnivåendringer. For å kunne kople lokale endringer i innlandsisens posisjon eller dynamikk med regionale eller globale variasjoner, kreves kjennskap til når endringene vi er interessert i skjedde. I dette prosjektet anvendes kosmogendatering for å bestemme alderen på landformer som dannes ved kanten av innlandsisen.

Eksterne deltagere:
Ggeologene Eiliv Larsen og Johanna Anjar, NGU

14C-dateringer brukes til å spore karbon i miljøet eller i en kunstig prosess. Laboratoriet driver forskning på nye rengjøring- og isolasjonsmetoder for å utvide dateringsmetoden til nye materialer og forskningsfelt. Prosjektet ble påbegynt i 2015 og vil fortsette på ubestemt tid.

Prosjektet ble påbegynt i 2016 og vil fortsette på ubestemt tid.

Sammenhengen mellom stabile isotoper (d15N og D13C) i reingevir påviser kostholdet gjennom våren og sommeren. På et veldig tidlig stadium kan dette prosjektet markere endringer i spisevaner av rein kombinert med 14C-datering. Endringene kan sammenlignes med regionale og supra regionale klimaendringer.

Prosjektet ble påbegynt i 2015 og vil fortsette på ubestemt tid.

Rismarker er åpne systemer med tilgang på mineraler og organisk material. 13C og 14C isotoper i organiske forbindelser kan benyttes til å spore transporten til karbon i jordsmonnet.

Ekstern deltaker:
Pieter M. Grootes, Universitetet i Kiel.

Prosjektet ble påbegynt i 2015 og vil fortsette på ubestemt tid.

NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning) prosjekt med prosjektnummer: 1020752-35. Formålet er å dokumentere variasjoner i byggeaktivitet gjennom de siste 1000 år og påvise hvordan menneskelig aktivitet kan ha blitt påvirket av klimavariasjoner, epidemier og naturkatastrofer. Rådataene kommer fra dendrokronologiske undersøkelsene.

Prosjektet startet i 2016, og må fornyes for hvert år.

Kontaktperson:
Jan Michael Stornes, NIKU.

Avsluttede prosjekter dateringsmetodikk