Opplysningstiden i Trondheim - 1760

1760 – Vitenskap i verdens utkant

Regner det lemen når det tordner? Det spekulerte 1700-tallets forskere på.

Utstillingen "1760 – Vitenskap i verdens utkant" blir du kjent med utgangspunktet for Vitenskapsmuseet. Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab ble etablert i 1760 og er et av de eldste vitenskapelige institusjoner i Europa. I utstillingen finner du noen av Vitenskapsmuseets aller første samlinger av gjenstander og bøker. Du får et innblikk i utviklingen fra kirkedominert middelalder til opplysningstid og vitenskapelig revolusjon.

I sin søken etter viten  hadde opplysningstidens vitenskapsmenn et åpent sinn. De lurte på om det regnet lemen når det tordnet eller om svalene gjemte seg under isen på innsjøer på vinteren. Den harmløse og planktonsposende brugden ble også anklaget for å være et kjøttetende beist som kantret skip.

I utstillingen kan du se både et vakkert drikkehorn fra middelalderen, varer fra Trondheims eldste apotek og luktevannshus 1500-tallet pene damer hadde salmiakk i for å hindre besvimelse.

Åpningstider og billetter

Tirsdag - fredag: 10.00 - 16.00
Lørdag - søndag: 11.00 - 16.00

Museumsbutikken er i tillegg åpen mandager 10.00 - 16.00

Åpningstider på offentlige fridager

Planlegg og kjøp billett

Gunnerus sidebar

Her finner du utstillingen:

alt=”"

Utstillingen står i Gunnerushuset på Kalvskinnet, Vitenskapsmuseet.

Skoleopplegg:

Ja, for barnehage, grunnskole og videregående skole.

Vil du ha omvisning?

Vi tilbyr private omvisninger for grupper, i tillegg til våre planlagte omvisninger.

Bestill privat omvisning

Se alle planlagte arrangement og omvisninger