Studiets oppbygning - Rektorutdanningen
MENY
Rektorutdanningen
VIDEREUTDANNING, TRONDHEIM//TROMSØ
Rektorutdanningen
– Studiets innhold
Rektorutdanningen kombinerer akademisk innsikt med praktisk ferdighetstrening. Samlingene, med teori, erfaringslæring og ferdighetsutvikling, utgjør grunnelementene i studiet. Det personlige utviklingsarbeidet som deltakerne utfører lokalt mellom samlingene, viderefører og utfyller den samlingsbaserte aktiviteten. Veiledningen binder det hele sammen.
Studiet går over tre semester og er på 30 studiepoeng. Det har fem hovedtema:
1. Samarbeids og organisasjonsbygging
- Organisasjonsteori, med vekt på skolen som organisasjon
- Teorier om ledelse, med særlig vekt på rektorrollen
2. Elevenes læringsprosesser
- Grunnleggende teorier om læring
- Elementer som inngår i et godt læringsmiljø
- Skolevurdering
- Læreres utvikling
3. Utvikling og endring
- Strategier for endring og utvikling av organisasjoner
- Ledelse i teknologirike miljøer
4. Styring og administrasjon
- Skolens samfunnsmandat i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Skolens posisjon i samfunnet
- Lover og forskrifter som gjelder skolens virksomhet
5. Rektorrollen
- Måter å forstå rektorollen på
- Måter å utøve rektorrollen på
- Rammevilkår for utøvelse av ledelse i skolen