Læringsutbytte - Naturfag 1 (8.-13. trinn) - Videreutdanning for lærere
MENY
Læringsutbytte
Naturfag 1 (8.-13. trinn)
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En lærer med fullført Naturfag 1 (8-13), forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
NA6021
- gjøre rede for sammenhengen mellom akselerasjon, krefter og arbeid
- forklare hvordan energi overføres i form av arbeid eller varme og bruke energibevaringsprinsippet
- beskrive sentrale bølgefenomener som brytning, bøyning og spredning, og vite hva som skiller mekaniske bølger fra elektromagnetiske
- forklare og forutsi løseligheten av stoffer i vann og upolare stoffer
- gjøre rede for kjemiske og fysiske endringer knyttet til overflatebehandling og forklare hvorfor de skjer
- vite hvordan kjemikalier merkes, behandles og lagres og vurdere substitusjonsplikten knyttet til elevforsøk
- ha didaktisk kunnskap om prinsipper for læring, vurdering, og varierte og elevaktive undervisningsformer
- ha oversikt over læreplanverket knyttet til naturfag
NA6022:
- forklare hvordan kjemiske prosesser brukes for å rense avløpsvann
- forklare elektrolyse og hvordan det utnyttes
- forklare de kjemiske prinsippene i et batteri
- gjøre rede for hvordan karbondioksid kan tas opp fra atmosfæren og lagres, og vurdere dette i et bærekraftperspektiv
- forklare sammenhengen mellom strøm og spenning i en elektrisk krets, og beregne elektrisk energi og effekt
- gjøre rede for hvordan elektrisk energi produseres i en generator og hvordan dette utnyttes i bærekraftig produksjon av elektrisk energi
- forklare de viktigste prinsippene for hvordan elektromagnetiske signaler kan sendes ut og fanges opp
Ferdigheter
- arbeide utforskende med problemstillinger i kjente og ukjente kontekster
- gjøre risikovurderinger, håndtere kjemikalier og gjøre eksperimentelt arbeid på en sikker måte
- bruke digitale verktøy for registrering og analyse av data
- utarbeide, bruke og vurdere modeller
- samarbeide med andre og respondere konstruktivt på andres bidrag
- utarbeide læringsaktiviteter på bakgrunn av kompetansemål og overordnede verdier og prinsipper i læreplanen
- sette seg inn i ny teknologi og bruke denne i undervisningen
- lage dataprogrammer i blokkode eller i tekstbasert kode
Generell kompetanse
- sette seg inn i nye naturfaglige problemstillinger, innhente relevant informasjon og være kildekritisk
- se sammenheng mellom naturfaglig teori og praksis og hvordan dette kan tilrettelegges for elevenes læring
- formidle fagstoff og resultater