Lærerspesialist i matematikk (1. - 7. trinn) - Videreutdanning for lærere
Lærerspesialist i matematikk (1.-7. trinn)
Lærerspesialist i matematikk (1.-7. trinn)
Lærerspesialist i matematikk for 1.-7.trinn
Beskjed
Dette studietilbudet tilbys ikke lenger ved NTNU. Siste oppstart var høsten 2018. Du kan derfor ikke lenger søke opptak til dette studieprogrammet.
Lærerspesialistutdanning i matematikk for 1.-7. trinn
Lærerspesialist i matematikk (1.-7. trinn)
Målgruppe
Studiet er et tilbud til lærere på 1.-7. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til matematikkundervisning ved egen skole.
Undervisningsform
Samlingsbasert studium med forelesninger; diskusjoner (i grupper og i plenum); arbeid med oppgaver (individuelt og i grupper); drøfting av løsninger på oppgaver; studentpresentasjoner (muntlig og skriftlig); respons på medstudenters faglige bidrag; planlegging, gjennomføring og analyse av matematikkundervisning på egen skole; samarbeid med og veiledning av kolleger på egen skole. Studiet har tre samlinger hvert semester på tre dager hver.
Hvordan søke opptak?
Du søker opptak på lærerspesialistutdanningen gjennom Utdanningsdirektoratets søknadsportal (udir.no). Søknadsperiode: 1. februar til 1. mars.
Utdanningsdirektoratet har frist til 30. april med å behandle søknadene som er godkjent av skoleeier.
NTNU vil deretter starte opptaket, og sende e-post til de som har blitt tildelt finansiering med beskjed om å registrere personopplysninger og sende inn dokumentasjon innen en gitt frist.
Opptakskrav
Godkjent lærerutdanning for barnetrinnet, med minimum 60 studiepoeng i matematikk og/eller matematikkdidaktikk. I tillegg kreves minst tre års praksis som matematikklærer på barnetrinnet, og at studenten ved studiestart er tilsatt i matematikkstilling på barnetrinnet.
Lærerspesialistutdanning - om studiet
Studiets innhold
Målet er at studenten gjennom studiet skal utvikle kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk, samt kompetanse i ledelse av, og veiledning av kolleger, knyttet til utvikling av skolens matematikkundervisning. Det matematiske faginnholdet er knyttet til tallbegrepet og algebraisk tenkning.
Viktige fagdidaktiske tema: tallbegrepet, algebraisk tenkning og algebra som språk for å uttrykke generaliteter; modellering som arbeidsmåte; vurdering i matematikk; oppgavedesign.
Viktig tema for området utviklingsarbeid: forståelse for hvordan de grunnleggende arbeidsprosessene i skolen kan endres og utvikles for å forbedre undervisning og læring i matematikk.
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6210 | Læring og undervisning i matematikk på barnetrinnet | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6211 | Profesjonsutvikling og vurdering på barnetrinnet | 15 | Høst/Vår |
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6212 | Perspektiver på tallbegrepet for lærerspesialister | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6213 | Oppgavedesign og matematikklærerens roller (1.-7. trinn) | 7,5 | Høst |
SKOLE6214 | Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (1.-7. trinn) | 7,5 | Vår |
Alle emnene er på masternivå og kan inngå som de første 60 studiepoengene i NTNUs erfaringsbaserte master i lærerspesialist.
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson:
Linda Lønvik
Telefon (+47) 73 41 23 89
E-post: videre@ntnu.no
Faglig kontaktperson:
Studieplan
Videre studier?
Videre studier?
Krysspublisert! - NTNU VIDERE
Hold deg oppdatert
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.