EVU-Kurs

Teknologi og forskningslære modul II

Marin biologi (tare som bioindikator) og teknologi er tema for dette kurset. Foto Odd Arne Arnesen

Start: 01.09.2019
Slutt: 20.12.2019
Søknadsfrist: 20.06.2019

Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 5000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: SKOLE6625

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


Emnet inneholder hovedtemaet marin biologi (tare som bioindikator). Emnet gir en innføring i hvordan tare kan brukes som bioindikator ved miljøovervåking av marine ressurser og hvordan tverrfaglig samarbeid mellom ulike forskningsmiljø med ny teknologi bidrar til kartlegging og dokumentasjon av livet i havet.

Innhold

Fagliginnhold

  • Tare som bioindikator
  • Miljøovervåking.
  • Teknologi som benyttes på forskningsfartøy.
  • ROV.

 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil veksle mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget, samt feltarbeid.


Læringsmål

Kunnskaper

  • kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på bioindikatorer
  • ha kunnskap om hvilke elementer som kan analyseres
  • ha kunnskap om hvordan tolke resultater
  • ha kunnskap om teknologiutvikling og tverrfaglig samarbeid; AUR-lab
  • ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om bioindikatorer

Ferdigheter

  • kunne gjennomføre feltarbeid for innsamling av egnet prøvemateriale
  • kunne gjennomføre egnede eksperimenter
  • kunne bygge modell av ROV
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning med tema bioindikator
  • kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
  • kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning med bygging av modell av ROV
  • kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
  • kunne veilede elever i hvordan bygge modell av ROV
  • kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
  • kunne vurdere elevenes læring ved bygging og testing av ROV

Generell kompetanse

Kandidaten skal være i stand til å forklare bruk av bioindikatorer og ROV i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.

Kursholdere

  • Håvard Holm Institutt for marin teknikk, NTNU
  • Bjørn Munro Jenssen Institutt for biologi, NTNU
  • Nils Kristian Rossing,Institutt for fysikk, NTNU
  • Hilde Ervik, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Opptakskrav

Minst 60 studiepoeng til sammen i naturfagene; naturfag, biologi, fysikk, eller kjemi.. Søkere med annen utdanningsbakgrunn kan bli vurdert særskilt.

Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

En obligatorisk samling i Trondheim.

Hvert emne går over ett semester og har 5 samlingsdager.

Tid:Fra 02.09.19 t.o.m 06.09.19.

Obligatorisk aktivitet

Kandidaten skal delta på obligatoriske samlinger og ha bestått ett arbeidskrav. Vurderes med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav:
Innlevering av oppgave. Beskrivelse av undervisningsforløp. Omfang 3-5 sider

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Blackboard Inspera

Eksamensbeskrivelse

En digital hjemmeeksamen.

Pensumlitteratur/kursmateriell

van Marion og Strømme; Biologididaktikk 2015 Kapittel 5– Praktisk arbeid Kapittel 6 – Feltarbeid Forlag: Cappelen Damm.

Frøyland, M.: 2010 Mange erfaringer i mange rom. Abstrakt forlag.

Havromsteknologi: Kapitlene 1, 11, 12:

http://www.marin.ntnu.no/havromsteknologi/Bok/

Blå hefteserie: ROV med trykk- og temperaturmåling, Nils Kristian Rossing.                          

https://www.ntnu.no/skolelab/bla-hefteserie

Blå hefteserie: Miljøovervåking i tareskogen, Hilde Ervik:

https://www.ntnu.no/skolelab/bla-hefteserie

Ervik, H., Finne, T.E. og Jenssen, B.M. (2017). Toxic and essential elements in seafood from Mausund, Norway. (les igjennom før første samling)https://doi.org/10.1007/s11356-017-1000-4  

http://rdcu.be/DrUZ

Indergaard, M. (2010) Tang og tare – i hovedsak norske brunalger. Forekomster, forskning og anvendelse. (kap.1)

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/228180/397862_FULLTEXT02.pdf?sequence=1

 

 


Annen informasjon

Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum.

Klikk her for praktisk informasjon som gjelder dette kurset

Fagansvarlig/Forelesere

Hilde Ervik, Universitetslektor, NTNU Institutt for lærerutdanning.
Epost: hilde.ervik@ntnu.no

Kontakt

Eirik Rasmussen, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 83 71
Epost: videre@adm.ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev