Læringsutbytte - Engelsk 1 (8. - 13. trinn) - Videreutdanning for lærere
MENY
11 jan 2017
Læringsutbytte
Engelsk 1 (8.-13. trinn)
Læringsutbytte
Læringsmål - Engelsk 1 (8.-13. trinn)
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap om
- samfunnsforhold i Storbritannia, USA og noen andre engelsktalende land
- andrespråklæring og språklæringsteorier samt strategier, metoder og vurderingsformer som fremmer språklæring
- de fem språkferdighetene: lese, skrive, lytte, tale og samtale, med særlig vekt på muntlig språkferdighet
- læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- engelskspråklig litteratur med hovedvekt på prosa, samt oversikt over sentrale sjangre innen skjønnlitteratur og andre prosasjangre
- ulike læringsarenaer, blant annet bruk av digitale media, til bruk i undervisning av ungdommer
Ferdigheter
Kandidaten kan
- bruke engelsk sikkert og funksjonelt og være god språkmodell for elevene
- planlegge og gjennomføre undervisning i engelsk og bidra til å utvikle elevers språkferdighet i engelsk, med spesiell vekt på muntlig språkferdighet
- bidra til elevers språkutvikling ved å være en god språkmodell i klasserommet, ved å bruke varierte arbeidsformer og ved å utnytte elevers egne erfaringer med engelsk
- forklare hvordan ulike tekster, inkludert skjønnlitterære tekster, sakprosatekster og andre tekster, formidler mening og kunne overføre dette til utvikling av elevers tekstforståelse
- bruke digitale læringskilder og verktøy i egen kunnskaps- og språkutvikling og i arbeid med elevers språklæring
- anvende normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
Generell kompetanse
Kandidaten har
- redskaper til å vedlikeholde og utvikle egen språklig og faglig kompetanse.