Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Videreutdanning og deltidsstudier

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Videreutdanning og deltidsstudier Skole og utdanning
  2. Ledelse, rådgivning og veiledning
  3. Digitalisering og ledelse i skolen

Språkvelger

Digitalisering og ledelse i skolen - Videreutdanning

×
MENY

Ledelse og digitalisering

Videreutdanning for skoleledere

Ledelse og digitalisering

– 15 studiepoeng

Ledelse og digitalisering er et behovsrettet, problembasert og praksisnært emne på masternivå. Du arbeider med konkrete problemstillinger som du tar med fra egen arbeidsplass, og knytter disse til organisasjonslæring og lederkompetanser.

Emnet er utformet i tråd med Utdanningsdirektoratets rammeverk 

Studiet er organisert med fysiske samlinger, studiearbeid mellom samlinger, samarbeid i basisgrupper og veiledning fra egen veileder tilknyttet basisgruppen.


Ledelse og digitalisering


Ledelse og digitalisering

Ledelse og digitalisering vil gi deg kunnskaper og ferdigheter som du som skoleleder trenger for kunne

  • planlegge og lede en helhetlig digitalisering av skolen som støtter opp om skolens overordnede mål
  • utnytte mulighetene digitalisering av skolen gir
  • møte utfordringer som kan oppstå når skolens kjernevirksomhet og teknologi veves sammen

Egenutvikling, utvikling av egen skole og prosesslæring i profesjonelle læringsfellesskapet står sentralt i emnet. Gjennom obligatoriske samlinger, mellomarbeid og veiledning utvikler du din lederkompetanse relatert til digitalisering i skolen, både på individ- og systemnivå. På den måten kan emnet bidra til å støtte deg som leder, i arbeidet med å utvikle en digitalt moden skole.

Målgruppe

Skoleledere og andre som har gjennomført rektorutdanning /skolelederutdanning på 30 studiepoeng.

Ledelse og digitalisering

Søke opptak

Søk opptak her innen 1. april 2023:

Søk opptak

Rektorer, assisterende rektorer, avdelingsledere og inspektører som er ansatt i grunnskole, videregående opplæring eller voksenopplæring på grunnskolenivå kan søke.

Opptakskrav

  • Rektorutdanning 30 studiepoeng, eller tilsvarende skolelederutdanning på masternivå. Karakterutskrift som dokumenterer utdanningen må lastes opp innen søknadsfristen.

For rangering av søknaden må du i tillegg laste opp en attest der arbeidsgiver bekrefter din tilsetting som rektor/skoleleder.  

Forventninger til rektor. 

Opptak/rangering 

Opptak og rangering skjer i samsvar med Utdanningsdirektoratets retningslinjer. Ved flere søkere enn plasser, vil rektorer prioriteres foran andre skoleledere. Tilbud om studieplass vil gå ut til de prioriterte søkerne senest 3 uker etter søknadsfristen. Vi har normalt ventelister, og for å sikre at alle studieplassene blir benyttet, blir svarfristen kun 14 dager. Takker du ja til en studieplass, og deretter trekker deg, vil det påløpe et avmeldingsgebyr. Takker du nei til studieplassen, går tilbudet videre til neste søker.

Finansiering

Ledelse og digitalisering er finansiert av Utdanningsdirektoratet (UDIR), og er en videreføring av den nasjonale rektorutdanningen og også del av kompetanse for kvalitet.   

Undervisningsform

Samlingsbasert med fire obligatoriske samlinger over to semester. Mellomarbeid og veiledning via nett. 

På og mellom samlingene brukes arbeidsmåter som støtter utvikling av akademisk og organisatorisk innsikt og praktiske lederferdigheter knyttet til digitalisering i skolen. Mellom samlingene får deltakerne veiledning enkeltvis og i grupper. Hver gruppe får en egen veileder som følger gruppemedlemmenes arbeid gjennom hele emnet. Mer om arbeidsform og vurdering.

Samlinger 2023 - 2024

  1. Samling: 06. - 08. september
  2. Samling: 26. - 27. oktober + 30. oktober (30/10 er en digital samling)  
  3. Samling: 11. - 12. desember
  4. Samling: 05 - 07. februar 

Kan inngå i mastergrad

Emnet kan innpasses i Skoleutvikling og utdanningsledelse.

Emnebeskrivelse - SKOLE6130

Kursdetaljer

Kursdetaljer

Studiestart: Høsten 2023

Søknadsfrist: 1. april 2023

Kursavgift: Ingen

Studiepoeng: 15

Emnekode: SKOLE6130

Undervisningssted: Trondheim 

Arrangør: NTNU i Trondheim

Emnebeskrivelse - SKOLE6130

 

Søk opptak

Kontakt

Kontakt

Faglig og administrativ kontaktperson:
Bente Sellereite
Telefon: 977 14 704
E-post: 
bente.sellereite@ntnu.no

Studieadministrativ kontaktperson:
Annveig Skurseth
Telefon: 918 97 261
E-post: 
annveig.skurseth@ntnu.no

Hold deg oppdatert!

Hold deg oppdatert!

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev

 

Blogg: Lærer å lede digitale prosesser

Mann og kvinne sittende med laptop på fanget

Lærer å lede digitale prosesser

– Ledere må kunne lede den som skal utføre digitalt utviklingsarbeid.

NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn