Publikasjoner - Forsknings- og utviklingsprosjekt - Universitetsskolene
Publikasjoner fra ansatte i universitetsskoleprosjektet
2022
Christiansen, A. (2022). Heldigital og halvtenkt. Klassekampen.
2021
Gjølme, E. G. (2021). Utendørs svømme- og livredningsopplæring. Universitetsforlaget.
Gjølme, E. G., & Østern, A. L. (2021). Dramaturgical montage in a narrative on outdoor education. In Teaching and Learning through Dramaturgy (pp. 76-91). Routledge.
Løndal, K., Borgen, J. S., Moen, K. M., Hallås, B. O., & Gjølme, E. G. (2021). Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019.
Marthinsen, B. A. & Rogne, T. (2021). En utfordring for historiefaget. Utdanningsnytt.no
2020
Christiansen, A. (2020) Hva er egentlig nytt i fremmedspråkene? Utdanningsnytt.no.
Emstad, A. B. & Sandvik, L. (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden, 14(2).
Sandvik, L. V., Sommervold, O. A., Angvik, S. A., Smith, K., Strømme, A. & Svendsen, B. (2020). Opplevelser av undervisning og vurdering i videregående skole under Covid-19s hjemmeskole. NTNU.
Yrkesfag i universitetsskolene, del II. Yrke, fagblad om yrkesopplæring 2020/2.
2019
Christiansen, A., Alterhaug, K. D. og Nonstad, M. (2019) Hvordan snakker spanskelever om språk når de skriver om kjente temaer? Communicare, 2019/20, 36-39.
Einum, E. (2020). Written participation with response technology – How teachers ask and students respond with applied text response functionality. Computers and Composition, 22.
Einum, E. (2019) Response Technology and Student-centring of Language Education. [Doktoravhandling]. NTNU.
Einum, E. (2019). Involvement with Response Technology as Student-Centring of Language Teaching. Nordic Journal of Digital Literacy, 14(01-02).
Einum, E. (2019). Discursive lecturing: An agile and student‑centred teaching approach with response technology. Journal of Educational Change, 20.
Gjølme, E. G., Sundan, J., Østern, T. P., & Hovde, S. (2019). Water competence and new Norwegians. The Nordic Model and Physical Culture.
Langseth, I. D. & Sedal, H. (2019). Smart Phones in Schools: In What Ways Can Coaching Empower Students to Make a Valid Judgement on When and How to Use Their Smart Phone? HUMAN IT,13(3).
Theodorsen, J. H. & Bjørk, T. B. (2019). Et forsøk med samarbeidsprøver i matematikk ga økt motivasjon og minsket stressnivået blant elevene. Utdanningsnytt.no.
2018
Bugge, L. B. (2018) Hvorfor forbereder vi ikke lærerstudentene på kontaktlærerrollen? Utdanningsnytt.no.
Christiansen, A. & Svendsen, B. (2018). La lærerne bestemme hva lærerspesialistrollen skal være. Forskning.no.
Dinesen, J., Forsbakk, J., Haarberg, C. H., Olsen, H., Rokkones, K. og Rossing, N. K. (2018). Yrkesfag i Universitetsskolene (PDF). Utdanningsforbundet.
2017
Gjølme, E. G. (2017) Dårligst i norden på svømmeopplæring. Utdanningsnytt.no